Meniu
Asmeninė anketa Prisijungimas ir registracija
Atgal Pagrindinis » Skaniai ir Paprastai: Receptai Kiekvienam » Kiti rašo » 2023 » Kovo » 11

Pasaulis ir mes ant skaitmeninio totalitarizmo slenksčio

Pasaulis ir mes ant skaitmeninio totalitarizmo slenksčio

Apie tai, su kuo būtų galima lyginti šiandienos Lietuvos socialinį-geopolitinį gyvenimą, kokios tendencijos jame yra ryškiausios ir kur link visa tai veda, „Respublikos" žurnalistas Vidmantas Misevičius kalbasi su istoriku Algimantu KASPARAVIČIUMI.

- Ar, kalbant apie nūdienos Lietuvą, galima atrasti panašumų tarp šiandienos ir kurios nors istorinės epochos ar laikmečio?

- Žiūrint grynai moksliškai ir griežtai laikantis istorizmo principų, jokių įsivaizduojamų panašumų tarp skirtingų epochų atrasti negalima. Nes visos epochos unikalios ir nepakartojamos. Kaip negalima pakartoti laiko, taip negalima pakartoti ir istorijos. Nes iš esmės ji ir yra tik sužmogintas laikas. Kitaip tariant, laikas perfiltuotas per žmogaus, tautos, klasės, luomo, valstybės ar kitokią savimonės reprodukavimo mašiną ir prisodrintas atitinkamų humanizuotų reikšmių. Todėl visi „atradimai" ar „pasikartojimai" istorijoje sąlyginiai.

Įdomu: WEF skelbia, kad žmonės, norintys gyventi, turi tapti baterijomis dirbtiniam intelektui

Kita vertus, jei istoriją, jos procesus suvokiame kaip tam tikrą ciklišką spiralę, nebus didelė nuodėmė tarp skirtingų epochų įžvelgti tam tikrus dėsningus pasikartojimus. Tokiu atveju XXI a. pradžia Lietuvoje, jos realijos ir problemos man iškart primena keletą istorinių epochų.

- Pabandykite jas įvardinti.

- Geopolitiniu-demografiniu aspektu išgyvename beveik feodalinę XVIII a. pradžią, kada į svetimiems svarbų Šiaurės karą, vykstantį dėl interesų konflikto tarp Rusijos, Švedijos, Danijos, Saksonijos bei Prūsijos, infantiliškai įvelta Žečpospolita neteko politinio savarankiškumo, o jos šiaurrytinė dalis Lietuva dėl 1709-1712 m. „didžiojo maro" dar neteko ir trečdalio gyventojų. Už Nemuno - Mažojoje Lietuvoje - išmirė net pusė lietuvių, kuriuos greitai pakeitė kolonistai iš įvairių germaniškų žemių. Tai buvo istorinis lūžis, Lietuvos ir Lenkijos geopolitinę ateitį nulėmęs mažiausiai 300 metų. Ar ne panašų laiką išgyvename šiandien, kada viena burna kariaujame Ukrainoje, o kita - lyg dangiškos manos meldžiame karinės brigados iš Vokietijos?

Kultūriniu-civilizaciniu ir idėjiniu-ideologiniu požiūriu mūsų gyvenamasis laikas labiausiai primena Vazų laikus Lietuvoje ir vėlyvąjį smetonmetį. Vazų laikus todėl, kad būtent jiems valdant daugiatautėje LDK ir bendrai Žečpospolitoje XVI a. gale - XVII a. viduryje buvo sudorotas protestantizmas ir jo atmainos. Sudegintos, suniokotos ar uždarytos jų šventovės. Iš protestantų ir stačiatikių atiminėtos pareigybės ir jie stumti iš viešojo politinio gyvenimo. Kartu įsivyravo represyvi katalikybė kaip valstybės ideologija, o su ja nesutinkantys tapo disidentais. Gimė protestantų ir stačiatikių disidentizmai. Skriaudžiami savųjų, piliečiai užtarimo pradėjo ieškoti užsienyje. Dėl teisių ir laisvių ribojimo jie rašė skundus, prašymus Anglijos, Švedijos, Prūsijos karaliams ar Rusijos carams. Taip prasideda valstybės kultūrinė erozija ir idėjinė dezintegracija.

Panašūs procesai klostėsi ir Antrojo pasaulinio karo išvakarėse, kada, mėgdžiodami Vokietiją, vietiniai dešinieji radikalai Lietuvoje įpūtė antisemitizmo vajų, kuris apėmė nemažą dalį visuomenės nuo verslininkų ir kunigų iki karininkų ir studentų. Radikalų raginimai ir spaudimas visuomenei boikotuoti žydų ar „žydų-bolševikų" verslą, paslaugas, prekes ir kultūrą buvo rimtas signalas valstybei, kad ji krinka. Ypač po Miuncheno suokalbio, pasibaigusio Čekoslovakijos amputavimu ir vadinamosios „krištolinės nakties" Vokietijoje, kai masinių pogromų metu žuvo kelios dešimtys nekaltų piliečių.

Įdomu: Billas Gatesas: Energetikos krizė yra "gera", nes visuomenė bus priversta pereiti prie ‘švarios energijos’

Nors iki tokių ekscesų šiandien nėra prieita, tačiau viešosios erdvės vienpusiškumas, dalies radikalų vieši raginimai griauti paminklus, uždaryti spektaklius, ištrinti, atšaukti, ar tiesiog „panaikinti" tam tikrą šalį ir jos kultūrą, pasmerkti ten gastroliuojančius menininkus psichologiškai stipriai primena anų epochų moralinį ir politinį nuosmūkį.

- Įvertinus ankstesnes istorijos pamokas, ko reikėtų tikėtis šį kartą?

- Bėda ta, kad jokios „istorijos pamokos" neegzistuoja.

Jei tautos ar jų veikėjai nuolat žvalgytųsi po istoriją, istorija sustotų. Įvyktų tai, ką prieš keturiasdešimt metų prognozavo Frencis Fukujama: įvyktų Istorijos pabaiga. Ačiū Dievui, kad taip nėra, kad žmonės klysta ir dar gyvena. Viešajame diskurse vartojamas terminas „istorijos pamoka" iš esmės yra ne kas kita, kaip vienuoliktas Dievo įsakymas. Ir jo veikimas lygiai toks, kaip ir pirmų dešimties: beveik visi juos žino, bet bendroje sumoje mažai kas jų laikosi. Tai reiškia, kad iš istorijos beveik nieko niekada negalima pasimokyti, nes ji nėra nei stabas, nei sustingęs laikas. Žmogaus sukurta istorija gyva ir klystanti kaip ir pats žmogus. Čia panašiai kaip su popiežiaus neklystamumo dogma katalikų Bažnyčioje: kiekvienas naujas popiežius skelbia naujas enciklikas ...

Įdomu: Artėjantis ekonomikos žlugimas bus panaudotas bankams uždaryti ir centrinio banko skaitmeninėms valiutoms įvesti

- Su kuo būtų galima asocijuoti šiandieninių neokomjaunuolių, esančių valdančiojoje koalicijoje, siekius sunaikinti kalbą, kultūrą ir kontroliuoti visas gyvenimo sritis, įskaitant lovos reikalus?

- Radikalus klausimas reikalauja radikalaus atsakymo. Bet dar didesnė bėda ta, kad jau klausime užprogramuotas ir norimas atsakymas. Negaliu tokio duoti, nes nemanau, kad tie tariami „neokomjaunuoliai" egzistuoja ir tikrai siekia sunaikinti lietuvių kalbą ar kultūrą. Aš daiktus matyčiau kitaip.

Problema ne ta, kad egzistuoja ar neegzistuoja kažkokie „neokomjaunuoliai" (juolab, kad kai kurie jų, galbūt, labiau panašūs į neonacius), o kam jie atstovauja.

Todėl didžioji Lietuvos problema šiandien ne taip ar kitaip pavadinti visuomenės kontrolės ištroškę radikalai, bet jų interesai. XIX a. kontinentinėje Europoje susiklostė tradicija, kad vieni ar kiti judėjimai iš apačios duodavo pagrindą gimti tai ar kitai partijai. Judėjimai gimdė partijas, o ne atvirkščiai.

Lietuvoje situacija šiandien apsivertė aukštyn kojomis: pirma įsikuria tariama „partija", kuri tik po to kelia atitinkamus šūkius ir ieško elektorato. Todėl Lietuvos partijos šiandien didžiąja dalimi atstovauja ne valstybės atskirų socialinių klasių, grupių, sluoksnių interesams, bet yra tik tam tiktos ideologinės sektos, mėgdžiojančios postindustrinius Vakarus. Griežčiau tariant, jos atstovauja ne Lietuvos visuomenės grupėms, o tik sau ar užsienio korporacijoms.

Įdomu: BUM! JK spartina planus įvesti centrinio banko skaitmeninę valiutą ‘skaitmeninį svarą’

Partijos iš pradžių įsikuria ir tik po to ieško sau aukų - rinkėjų. Tokia situacija daugiausia ir leidžia manipuliuoti visuomenės interesais, kelti neadekvačius ar tiesiog makabriškus jos lūkesčiams šūkius. Pradedant užmoju kodifikuoti seksą, įvesti minčių policiją bei cenzūrą tam tikros „tautybės" menui ir baigiant siekiu per vis labiau įtvirtinamą bankų diktatūrą apriboti piliečių teisę į jų pačių uždirbtas pajamas. Tai tradicinio kapitalizmo mirtis.

Trumpai tariant stovime ties skaitmeninio totalitarizmo, kokio istorijoje nebuvo ir būti negalėjo, slenksčiu. Kaip komunizmas ir fašizmas, skaitmenizmas taipogi yra Vakarų politinės minties šedevras. Tik dar baisesnis už pirmus du, nes priimtinas ir Rytų despotijoms bei civilizacijoms. Vadinasi - globalesnis, eventualiai ilgaamžiškesnis ir intensyvesnis, todėl su juo laukia ilga kova.

- Kuo toks neokomjaunuolių siautėjimas pasibaigdavo?

- Kaip jau minėjau, jokių „neokomjaunuolių" Lietuvoje šiandien nematau. Anuos komjaunuolius, kaip žinia, vienijo tam tikra viena ideologija, struktūra ir centras. Šiandien jūsų įvardijamų „neokomjaunuolių", kurie pasišovę vienaip ar kitaip „keisti" ar „gelbėti" tėvynę Lietuvą, lietuvių kalbą, LGBT+ bendruomenę, lygiai kaip ir kovoti prieš konservatorius, Laisvės partiją ar Nacionalinį susivienijimą galime sutikti praktiškai visose parlamentinėse ir net ne parlamentinėse partijose nuo kraštutinės kairės iki kraštutinės dešinės.

Tos jėgos neturi vieningo centro ir beveik jokios ideologijos išskyrus „bendraeuropinius projektus" ir lengvus didelius pinigus. Tai margaspalvė ir iš esmės apolitiška naujosios Europos naujoji masė. Savotiški naujieji vandalai, kurie lengvai gali išgyventi be operos, baleto ir humanizmo. Tai reiškia, kad jie praktiškai nesukontroliuojami ir kad Europa panyra į Naujuosius viduramžius.

Įdomu: WEF "išmanieji miestai" visame pasaulyje virsta koncentracijos stovyklomis

Turint galvoje, ką ir kaip šiandien kalba ar veikia kultūros administratoriai Lietuvoje, kaip, kokiomis vertybėmis yra grįstos lietuvių kalbos ir istorijos programos vidurinėje mokykloje arba kokiame lygyje tūno dalykinis-didaktinis-psichologinis mokytojų rengimas, galima teigti, kad godojimai, kas nutiks ar dar gali nutikti Lietuvai ar Lietuvoje, jau nutiko.

Vidmantas Misevičius

Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale

...kadangi jau perskaitėte šį straipsnį iki pabaigos, prašome Jus prisidėti prie šio darbo. Skaitykite „Paranormal.lt“ ir toliau, skirdami kad ir nedidelę paramos sumą. Paremti galite Paypal arba SMS. Kaip tai padaryti? Iš anksto dėkojame už paramą! Nepamirškite pasidalinti patikusiais tekstais su savo draugais ir pažįstamais.

Už pateiktą lankytojo į autoriaus nuomonę, paranormal.lt neatsako. Rašo: https://www.respublika.lt/lt/naujienos/kultura/interviu/pasaulis-ir-mes-ant-skaitmeninio-totalitarizmo-slenkscio/

Turite savo nuomone, tapk autoriumi, prisijunk ir rašykite bloge. Dalinkitės receptais, sveikatos patarimais, nutikimais, susidūrėte su nekasdieniškais reiškiniais. Galite išversti iš užsienio kalbos, talpinkite su nuoroda. Laukiame Jūsų straipsnių, naujienų, apžvalgų ar istorijų!

Niekas neišdrįso palikti komentaro.
Būkite pirmi, kurie pasidalins savo nuomonėmis su kitais.
avatar

Nemokami skelbimai

TAIP PAT SKAITYKITE:
2025-11-25 laikas 09:17 Receptai Kepta antis su raugintais kopūstais orkaitėje – sultinga šventinė klasika
Orkaitėje kepta antis su raugintais kopūstais ir rūkytais lašinukais – tikra lietuviška Kalėdų klasika. Sultinga mėsa, traški odelė, aromatingas įdaras. Išsamus receptas + maistinė analizė: kiek kalorijų, kokia nauda sveikatai, ką...

Skaityti daugiau

2025-11-24 laikas 08:54 Receptai Kepta antis kepimo rankovėje su obuoliais ir medumi: sultinga šventinė klasika

Kepta antis kepimo rankovėje su obuoliais ir medumi – tikra lietuviškos virtuvės klasika, neatsiejama nuo Kalėdų ir Velykų stalo. Šis patiekalas stebina sultinga mėsa, traškia auksine odele ir subtiliu saldžiarūgščiu obuo...

Skaityti daugiau

2025-11-24 laikas 08:44 Receptai Grūdėtos varškės apkepas su obuoliais: lengvas ir baltyminis receptas (tik 180 kcal/100 g)
Grūdėtos varškės apkepas su obuoliais – tikras lietuviškas komforto maistas, kuris vienu metu ir sotina, ir lepina. 100 g gatavo apkepo turi vos 180 kcal, net 15 g aukštos biologinės vertės baltymų, kalcio ir ląstelienos. Kepant p...

Skaityti daugiau

2025-11-27 laikas 18:31 ✨ Nuostabi Vasaros Akimirka: 3 Valandos Tikro Tekančio Upelio ir Paukščių Čiulbėjimo
Švelnus vandens čiurlenimas ir vasariški paukščių giesmės akimirksniu nuramina, padeda geriau susikaupti ir greičiau užmigti. Tiesiog paspauskite „Play“ ir pasinerkite į visišką ramybę 🌿✨

Skaityti daugiau

2025-11-27 laikas 09:00 Olandai renkasi mėsą: per dvejus metus veganiškos dietos populiarumas sumažėjo 75 %, o vegetarizmas taip pat smarkiai sumažėjo
Nauji tyrimai rodo, kad vis mažiau olandų renkasi veganizmą ir vegetarizmą, o tai gali būti blogas ženklas tiems, kurie skatina europiečius laikytis tokios mitybos.

Skaityti daugiau

2025-11-27 laikas 08:53 Prancūzija: motina yra tarp gyvybės ir mirties po to, kai afrikietis migrantas La Rochelle kelis kartus dūrė jai į krūtinę ir veidą
Motina patyrė sunkius durtinius sužalojimus per afrikiečio migranto užpuolimą lapkričio 20 d. La Rochelle mieste, Mireuil rajone, rue Ernest-Meissonnier gatvėje.

Skaityti daugiau

2025-11-27 laikas 08:46 Benamis migrantas iš Gvadelupos Liono tramvajaus stotyje subadė vyrą barbekiu šakute
56-erių metų auka mirė nuo sužalojimų praėjus dviem savaitėms po to, kai po užpuolimo nugriuvo ant tramvajaus bėgių

Skaityti daugiau

2025-11-27 laikas 08:32 Kai marčia perima namus: tikra 62 metų moters istorija ir kaip pasielgti?

62 metų moteris pasakoja tikrą istoriją, kaip sūnaus mergina palaipsniui perėmė jos namus: keitė taisykles, išmetinėjo daiktus, sprendė, ką valgyti. Dažna situacija tiek Lietuvoje, tiek užsienyje. Psichologai įspėja – „rūpinimosi&ldquo...

Skaityti daugiau