Asmeninė anketa Prisijungimas ir registracija
Atgal Pagrindinis » Paranormal.lt - Pasaulio naujienos kitaip » Karyba » 2021 » Sausio » 29

Sovietų žvėris, turėjo būti tobula mašina prieš JAV povandeninių laivų išpuolius

Vienintelis išlikęs šio neįprasto lėktuvo prototipas dabar apgriuvęs kūpso lauke netoli Maskvos – tačiau kažkada tai buvo Sovietų Sąjungos viltis prieš JAV povandeninių laivų išpuolius, rašo CNN.

„Bartini Beriev VVA-14“, kurio pavadinime raidės reiškia „vertikalaus pakilimo orlaivį amfibiją“, o 14 žymi variklių skaičių – buvo sukurtas pakilimui iš bet kurios vietos be kilimo bei tūpimo tako ir užtikrinti ilgalaikį skrydį virš vandens.

Sukurtas septintajame dešimtmetyje, orlaivis buvo atsakas į balistines raketas „Polaris“. Jungtinės Valstijos 1961 m. jomis apginklavo savo povandeninių laivų laivyną – tai buvo branduolinio atgrasymo priemonių dalis. Lėktuvo dizainerio Roberto Bartini mintyse amfibija „VVA-14“ turėjo būti tobula mašina, ieškanti ir naikinanti raketas gabenančius povandeninius laivus.

Tačiau planas neišdegė. Iš siūlomų trijų prototipų pastatyti tik du – ir tik vienas jų pakilo į orą. Kai 1974 m. mirė R,Bartini, projektas mirė kartu su juo – o antrasis prototipas buvo išardytas.

Pirmasis prototipas (beveik nepažeistas) 1987 m. buvo išsiųstas į Centrinį Oro pajėgų muziejų netoli Maskvos – tačiau transportuojant kažkas nepasisekė. Orlaivis buvo išplėštas ir apgadintas, ir nuo to laiko taip ir nėra sutaisytas.

„VVA-14 buvo skraidanti valtis, kuri turėjo pakilti nuo vandens arba leistis vertikaliai, o paskui skristi kaip įprastas lėktuvas“, – sako sovietų aviacijos istorikas Andrejus Sovenko. 2005 m. jis susitiko Robertu Bartini pavaduotoju Nikolajumi Pogorelovu, kuris irgi dirbo prie lėktuvo kūrimo.

„Pasak N.Pogorelovo, R.Bartini buvo vizionierius, turėjęs nepaprastą protą ir charakterį. Atrodė, kad jis kilęs ne iš savo laikų, bet iš kažkokios kitos epochos – kai kas jį net vadino ateiviu. Be abejonės, sovietų lėktuvų statyboje R.Bartini paliko pėdsaką. Tačiau jis daugiausia išgarsėjo savo idėjomis ir koncepcijomis, nors tik kelios iš jų iš tikrųjų tapo realybe“, – teigia A.Sovenko.

R.Bartinis, 1923 m. po fašistų iškilimo savo namus Italijoje iškeitęs į Sovietų Sąjungą, numatė keletą skirtingų VVA-14 versijų, įskaitant vieną su pripučiamais pontonais, leidžiančiais nusileisti ant vandens – ir kitą su sulankstomais sparnais, kurie leistų lėktuvui vykdyti misijas pakylant iš laivo jūroje.

Pirmasis prototipas į orą pakilo 1972 m. Vėliau buvo sumontuoti pontonai ir išbandytas konstrukcijos plūdrumas.

„Šis orlaivis neturėjo jokių keliamųjų variklių ar jokios įrangos, skirtos povandeninių laivų paieškai. Jis buvo skirtas tik tirti horizontalaus skrydžio charakteristikas ir išbandyti orlaivio sistemas. Iš viso 1972-1975 m. jis atliko 107 skrydžius ir prikaupė 103 skrydžio valandų“, – sako A.Sovenko.

Keista lėktuvo išvaizda nulėmė slapyvardį „Zmej Gorynič“ – pagal drakoną iš rusų liaudies pasakų. „Žiūrint iš žemės, VVA-14 kėlė suprantamas asociacijas su Zmejumi Goryničiu: ji taip pat tarsi turėjo tris galvas, ir taip pat palyginus mažus sparnus“, – pasakoja aviacijos istorikas.

Antrasis šansas

Antrasis prototipas turėjo gauti variklius vertikaliajam kilimui – tačiau jie taip ir netiko beveik baigtam lėktuvui, o tinkamo tipo varikliai niekada nebuvo sukurti. Tai pasmerkė projektą ir lėktuvas buvo išardytas.

R.Bartini bandė įpūsti naują gyvybę į VVA-14 paversdamas šį ekranoplanu – tai yra orlaivių tipas, kuris sklendžia naudodamasis ekrano efektu, t.y. sparno keliamosios galios padidėjimu, kai lėktuvas skrieja neaukštai virš žemės ar vandens paviršiaus išnaudojant tam tikrą oro pagalvės efektą. Būtent bandymai, atlikti iškart po R.Bartini mirties, pademonstravo tokių orlaivių kūrimo galimybes, todėl TSRS tapo neabejotinu šios srities lydere.

Tačiau nepaisant visko, projektas nebuvo pratęstas.

„Manau, sovietų kariuomenė labai greitai suprato, kad VVA-14 kaip priešpovandeninio lėktuvo efektyvumas būtų buvęs mažas. Jis galėjo gabenti tik labai nedaug raketų, o techniniai iššūkiai kuriant tokią neįprastą transporto priemonę buvo labai dideli. Galų gale kariškiai tokių užduočių vykdymui pasikliovė labiau įprastais orlaiviais“, – aiškina A.Sovenko.

Projektą nutraukus, originalus prototipas baržomis buvo perkeltas iš Taganrogo Rusijos pietuose – kur jis buvo pastatytas ir išbandytas – į mažą Lytkarino miestelį netoli Maskvos. Iškrautas į krantą, jis buvo paliktas be priežiūros – ir iš dalies sunaikintas bei išardytas.

Vėliau sraigtasparniu pervežtas į netoliese esantį Centrinių oro pajėgų muziejų, orlaivis iki šiol tebėra smarkiai apgadintas.

„Iš tiesų, kai kurie originalaus prototipo fragmentai jau 33 metus yra yra tik metalo laužas. Nežinau, kodėl muziejaus administracija nesiima priemonių atkurti šį labai įdomų orlaivį“, – stebisi istorikas.

Trūkstamos dalys

Centrinių oro pajėgų muziejus dažniausiai veikia po atviru dangumi, ir panašiai kaip kiti jo kolekcijos orlaiviai – didžiausi pasaulyje sovietiniai lėktuvai – VVA-14 kūpso lauke. Pasislėpęs periferiniame ekspozicijos plote, jis akivaizdžiai neturi sparnų.

Kaip matyti iš „Google Maps“, panašu kad lėktuvo korpuso dalys mėtosi šalia.

Muziejaus direktorius Aleksandras Zarubeckis „CNN Travel“ patvirtino, kad trūksta kelių lėktuvo komponentų.

„2012 m. Taganrogo orlaivių gamyklos, kurioje buvo pastatytas VVA-14, atstovai pažadėjo padėti ieškant atsarginių dalių VVA-14, tačiau lėšų trūkumas neleido įgyvendinti šių norų“, – sako jis.

Muziejininkas taip pat priduria, kad jei būtų užtikrintas finansavimas, atstatymo kaina siektų apie 1,2 mln. JAV dolerių, ir kad tam prireiktų nuo vienerių iki dvejų metų, jei aviacijos specialistai tai atliktų tiesiogiai muziejuje.

Jei VVA-14 būtų buvęs visiškai sukomplektuotas ir išbandytas, tai būtų tapęs tikrai unikaliu lėktuvu, teigia A.Sovenko.

„Jis būtų galėjęs pakilti ir nusileisti tiek horizontaliai, tiek vertikaliai, tiek sausumoje, tiek ant vandens. Jis būtų galėjęs ilgai plūduriuoti ant vandens kaip laivas ir užsiimti priešpovandeniniais karo veiksmais. Ir, žinoma, jis būtų galėjęs skristi kaip įprastas lėktuvas, – sako jis. – Šis universalumas buvo neįprasčiausia ir išskirtiniausia jo savybė. Tačiau VVA-14 niekada neišnaudojo visų galimybių“.

Parengta pagal „CNN Travel“.

Šaltinis: lrytas.lt

Įdomus pasaulis:
Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale

Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale

...kadangi jau perskaitėte šį straipsnį iki pabaigos, prašome Jus prisidėti prie šio darbo. Skaitykite „Paranormal.lt“ ir toliau, skirdami kad ir nedidelę paramos sumą. Paremti galite Paypal arba SMS. Kaip tai padaryti? Iš anksto dėkojame už paramą! Nepamirškite pasidalinti patikusiais tekstais su savo draugais ir pažįstamais.

O dabar įvertink šią naujieną, padaryk gerą darbą šiandieną + komentuok:

Niekas neišdrįso palikti komentaro.
Komentarai su keiksmažodžiais bus šalinami automatiškai, be atsiprašymo.
avatar

Nemokami skelbimai

Skanaus:
04.07.2019 laikas 17:53 Receptai Vištienos sparneliai saldžiarūgščiame padaže

Gaminame. Vištienos sparneliai saldžiarūgščiame padaže. Kol vištienos sparneliai keps, dubenyje sumaišome medų, kečupą, sezamo aliejų, actą bei išspaustą česnaką. Šiuo padažu užpilame tik iš orkaitės ištrauktus, dar karštus, sp...

Skaityti daugiau

25.03.2018 laikas 17:13 Receptai Liaudiški patarimai kaip gydytis juodaisiais serbentais

Receptai su juoduoju serbentu. Liaudiški patarimai kaip gydytis juodaisiais serbentais. Juodasis serbentas liaudies medicinoje, juodaisiais serbentais, liaudiški patarimai gydant ligas, kaip išgyti, netradicinė medicina.

...

Skaityti daugiau

19.12.2017 laikas 13:08 Receptai Receptai lieknėjantiems (šaltekšnio, kiaulpienių)
Liaudies medicinos receptas. Gydo nuo: antsvoris. Ingredientai: šaltekšnio žievės, kiaulpienių šaknų, petražolių vaisių, pankolio, pipirmėtės lapų. šaltekšnio žievės, kiaulpienių šaknys, petražolių vaisiai, pankolis, pipirmėtės la...

Skaityti daugiau

Taip pat skaitykite:
17.01.2025 laikas 22:09 Draugystė ir meilė: Ar verta dirbti dėl santykių?
Draugystė ir meilė – tai dviejų skirtingų, tačiau labai artimų santykių formų junginys. Dažnai susiduriame su klausimu: ar verta pastangų, kai santykiai atrodo nebe tokie, kokie turėtų būti? Šiame straipsnyje nagrinėsime, kaip elgesys, abipusis palai...

Skaityti daugiau

17.01.2025 laikas 21:47 10 ženklų, kad vyras nori rimtų santykių su jumis
Santykiai gali būti sudėtingi ir kupini niuansų, tačiau yra tam tikri ženklai, kurie gali padėti jums suprasti, ar vyras rimtai žiūri į jus. Šiame straipsnyje aptarsime 10 požymių, kurie rodo, kad jis nori ne tik praleisti laiką kartu, bet ir plėtoti...

Skaityti daugiau

17.01.2025 laikas 08:24 Senųjų civilizacijų paslaptis: ar protingos rūšys galėjo egzistuoti anksčiau nei žmonės?
Klausimas, ar Žemėje egzistavo aukštai išsivysčiusios civilizacijos dar prieš žmonių atsiradimą, jau seniai intriguoja mokslininkus ir mokslo mėgėjus. Šiame straipsnyje analizuojame Kembridžo universiteto tyrėjų keliamą hipotezę apie „silūriečius“ — ...

Skaityti daugiau

17.01.2025 laikas 07:49 Šaltalankio uogos: natūralus vitaminų šaltinis sveikatai
Šaltalankio uogos, savo ryškia oranžine spalva ir sultingu rūgštoku skoniu, ne tik džiugina akis, bet ir yra puikus sveikatos palydovas. Šios uogos, gausios vitaminų ir antioksidantų, turi ilgą istoriją kaip natūrali gydomoji priemonė. Šiame straipsn...

Skaityti daugiau

17.01.2025 laikas 07:34 Kaip ilgiau išlaikyti gėlių šviežumą: patarimai ir triukai
Gėlės namuose ne tik suteikia džiaugsmo, bet ir puošia interjerą. Norint, kad šios grožybės ilgiau išliktų šviežios ir žavios, reikia žinoti kelis paprastus priežiūros triukus. Šiame straipsnyje dalinamės svarbiausiais patarimais, kurie padės jūsų gė...

Skaityti daugiau