Meniu
Asmeninė anketa Prisijungimas ir registracija
Atgal » » 2021 » Sausio » 29

Sovietų žvėris, turėjo būti tobula mašina prieš JAV povandeninių laivų išpuolius

Vienintelis išlikęs šio neįprasto lėktuvo prototipas dabar apgriuvęs kūpso lauke netoli Maskvos – tačiau kažkada tai buvo Sovietų Sąjungos viltis prieš JAV povandeninių laivų išpuolius, rašo CNN.

„Bartini Beriev VVA-14“, kurio pavadinime raidės reiškia „vertikalaus pakilimo orlaivį amfibiją“, o 14 žymi variklių skaičių – buvo sukurtas pakilimui iš bet kurios vietos be kilimo bei tūpimo tako ir užtikrinti ilgalaikį skrydį virš vandens.

Sukurtas septintajame dešimtmetyje, orlaivis buvo atsakas į balistines raketas „Polaris“. Jungtinės Valstijos 1961 m. jomis apginklavo savo povandeninių laivų laivyną – tai buvo branduolinio atgrasymo priemonių dalis. Lėktuvo dizainerio Roberto Bartini mintyse amfibija „VVA-14“ turėjo būti tobula mašina, ieškanti ir naikinanti raketas gabenančius povandeninius laivus.

Tačiau planas neišdegė. Iš siūlomų trijų prototipų pastatyti tik du – ir tik vienas jų pakilo į orą. Kai 1974 m. mirė R,Bartini, projektas mirė kartu su juo – o antrasis prototipas buvo išardytas.

Pirmasis prototipas (beveik nepažeistas) 1987 m. buvo išsiųstas į Centrinį Oro pajėgų muziejų netoli Maskvos – tačiau transportuojant kažkas nepasisekė. Orlaivis buvo išplėštas ir apgadintas, ir nuo to laiko taip ir nėra sutaisytas.

„VVA-14 buvo skraidanti valtis, kuri turėjo pakilti nuo vandens arba leistis vertikaliai, o paskui skristi kaip įprastas lėktuvas“, – sako sovietų aviacijos istorikas Andrejus Sovenko. 2005 m. jis susitiko Robertu Bartini pavaduotoju Nikolajumi Pogorelovu, kuris irgi dirbo prie lėktuvo kūrimo.

„Pasak N.Pogorelovo, R.Bartini buvo vizionierius, turėjęs nepaprastą protą ir charakterį. Atrodė, kad jis kilęs ne iš savo laikų, bet iš kažkokios kitos epochos – kai kas jį net vadino ateiviu. Be abejonės, sovietų lėktuvų statyboje R.Bartini paliko pėdsaką. Tačiau jis daugiausia išgarsėjo savo idėjomis ir koncepcijomis, nors tik kelios iš jų iš tikrųjų tapo realybe“, – teigia A.Sovenko.

R.Bartinis, 1923 m. po fašistų iškilimo savo namus Italijoje iškeitęs į Sovietų Sąjungą, numatė keletą skirtingų VVA-14 versijų, įskaitant vieną su pripučiamais pontonais, leidžiančiais nusileisti ant vandens – ir kitą su sulankstomais sparnais, kurie leistų lėktuvui vykdyti misijas pakylant iš laivo jūroje.

Pirmasis prototipas į orą pakilo 1972 m. Vėliau buvo sumontuoti pontonai ir išbandytas konstrukcijos plūdrumas.

„Šis orlaivis neturėjo jokių keliamųjų variklių ar jokios įrangos, skirtos povandeninių laivų paieškai. Jis buvo skirtas tik tirti horizontalaus skrydžio charakteristikas ir išbandyti orlaivio sistemas. Iš viso 1972-1975 m. jis atliko 107 skrydžius ir prikaupė 103 skrydžio valandų“, – sako A.Sovenko.

Keista lėktuvo išvaizda nulėmė slapyvardį „Zmej Gorynič“ – pagal drakoną iš rusų liaudies pasakų. „Žiūrint iš žemės, VVA-14 kėlė suprantamas asociacijas su Zmejumi Goryničiu: ji taip pat tarsi turėjo tris galvas, ir taip pat palyginus mažus sparnus“, – pasakoja aviacijos istorikas.

Antrasis šansas

Antrasis prototipas turėjo gauti variklius vertikaliajam kilimui – tačiau jie taip ir netiko beveik baigtam lėktuvui, o tinkamo tipo varikliai niekada nebuvo sukurti. Tai pasmerkė projektą ir lėktuvas buvo išardytas.

R.Bartini bandė įpūsti naują gyvybę į VVA-14 paversdamas šį ekranoplanu – tai yra orlaivių tipas, kuris sklendžia naudodamasis ekrano efektu, t.y. sparno keliamosios galios padidėjimu, kai lėktuvas skrieja neaukštai virš žemės ar vandens paviršiaus išnaudojant tam tikrą oro pagalvės efektą. Būtent bandymai, atlikti iškart po R.Bartini mirties, pademonstravo tokių orlaivių kūrimo galimybes, todėl TSRS tapo neabejotinu šios srities lydere.

Tačiau nepaisant visko, projektas nebuvo pratęstas.

„Manau, sovietų kariuomenė labai greitai suprato, kad VVA-14 kaip priešpovandeninio lėktuvo efektyvumas būtų buvęs mažas. Jis galėjo gabenti tik labai nedaug raketų, o techniniai iššūkiai kuriant tokią neįprastą transporto priemonę buvo labai dideli. Galų gale kariškiai tokių užduočių vykdymui pasikliovė labiau įprastais orlaiviais“, – aiškina A.Sovenko.

Projektą nutraukus, originalus prototipas baržomis buvo perkeltas iš Taganrogo Rusijos pietuose – kur jis buvo pastatytas ir išbandytas – į mažą Lytkarino miestelį netoli Maskvos. Iškrautas į krantą, jis buvo paliktas be priežiūros – ir iš dalies sunaikintas bei išardytas.

Vėliau sraigtasparniu pervežtas į netoliese esantį Centrinių oro pajėgų muziejų, orlaivis iki šiol tebėra smarkiai apgadintas.

„Iš tiesų, kai kurie originalaus prototipo fragmentai jau 33 metus yra yra tik metalo laužas. Nežinau, kodėl muziejaus administracija nesiima priemonių atkurti šį labai įdomų orlaivį“, – stebisi istorikas.

Trūkstamos dalys

Centrinių oro pajėgų muziejus dažniausiai veikia po atviru dangumi, ir panašiai kaip kiti jo kolekcijos orlaiviai – didžiausi pasaulyje sovietiniai lėktuvai – VVA-14 kūpso lauke. Pasislėpęs periferiniame ekspozicijos plote, jis akivaizdžiai neturi sparnų.

Kaip matyti iš „Google Maps“, panašu kad lėktuvo korpuso dalys mėtosi šalia.

Muziejaus direktorius Aleksandras Zarubeckis „CNN Travel“ patvirtino, kad trūksta kelių lėktuvo komponentų.

„2012 m. Taganrogo orlaivių gamyklos, kurioje buvo pastatytas VVA-14, atstovai pažadėjo padėti ieškant atsarginių dalių VVA-14, tačiau lėšų trūkumas neleido įgyvendinti šių norų“, – sako jis.

Muziejininkas taip pat priduria, kad jei būtų užtikrintas finansavimas, atstatymo kaina siektų apie 1,2 mln. JAV dolerių, ir kad tam prireiktų nuo vienerių iki dvejų metų, jei aviacijos specialistai tai atliktų tiesiogiai muziejuje.

Jei VVA-14 būtų buvęs visiškai sukomplektuotas ir išbandytas, tai būtų tapęs tikrai unikaliu lėktuvu, teigia A.Sovenko.

„Jis būtų galėjęs pakilti ir nusileisti tiek horizontaliai, tiek vertikaliai, tiek sausumoje, tiek ant vandens. Jis būtų galėjęs ilgai plūduriuoti ant vandens kaip laivas ir užsiimti priešpovandeniniais karo veiksmais. Ir, žinoma, jis būtų galėjęs skristi kaip įprastas lėktuvas, – sako jis. – Šis universalumas buvo neįprasčiausia ir išskirtiniausia jo savybė. Tačiau VVA-14 niekada neišnaudojo visų galimybių“.

Parengta pagal „CNN Travel“.

Šaltinis: lrytas.lt

Įvertink šį straipsnį. Parašykite komentarą! Įvertinkite skaitomą Paranormal.lt turinį. Paremkite pasidalindami su kitais: .
Sveiki, nesuspėju, o info tiek daug! Kas Jums svarbu?
Iš viso atsakymų: 203
Niekas neišdrįso palikti komentaro.
Būkite pirmi, kurie pasidalins savo nuomonėmis su kitais. Galima rašyti anonimiškai, po komentaro apačioje paspaudę Anonimas.
avatar
TAIP PAT SKAITYKITE:
03.03.2021 laikas 22:47 Nepakeičiamas magnis mūsų kūnui
Magnis dalyvauja daugybėje organizme vykstančių procesų - energijos gamyboje, gliukozės įsisavinime, nervų signalų perdavime, baltymų sintezėje, kaulinio audinio kūrime, kraujagyslių bei raumenų atsipalaidavimo ir įtempimo reguliavime. Jis daro raminamąjį poveikį, slopindamas nervų sistemos jaudrumą...

Skaityti daugiau

03.03.2021 laikas 22:26 Išgydykite padidėjusią prostatą, diabetą, gastritą ir ne tik! Gerkite šią gydomąją arbatą iš 1 komponento!
Neįtikėtina gydomoji priemonė! Moliūgas yra labai sveika daržovė, tačiau jo sėklos yra dar sveikesnės. Kaip vieno ingrediento arbata gydo padidėjusią prostatą, diabetą ir gastritą

Skaityti daugiau

03.03.2021 laikas 20:27 Krzysztofas Jackowskis apie ateitį, geopolitiką ir karą Viduriniuose Rytuose

Kaip pirmadienį, 2021 m. kovo 1 d. pranešė „DW, NY Times“ ir visa kita svarbi žiniasklaida, atrodo, kad Iranas atsitraukia iš branduolinių derybų su Jungtinėmis Valstijomis: Teheranas atsisakė susitikti su JAV ir keliomis Europos šalimis dėl atnaujinto 2015 m. dėl branduolinio susitar...

Skaityti daugiau

03.03.2021 laikas 17:57 Skiepytis atsisakęs G.Akelaitis: „Aš - gydytojas, ne avinas“

Nors Lietuvoje nuo COVID-19 pirmiausiai buvo skiepijami medikai, tačiau „Vakaro žinios" jau rašė, kad, pavyzdžiui, Marijampolės ligoninės chirurgas-ortopedas Gediminas Akelaitis skiepytis nesutiko. Gal jau persigalvojo ir gavo dozę? Juk kai kurie žmonės net be eilės vakcinuotis veržias...

Skaityti daugiau

03.03.2021 laikas 11:00 Kur galima panaudoti bananų žievę?
Suvalgius bananą – neišmeskite jo. Pasirodo, jo žievę galima panaudoti įvairioms reikmėms.

Skaityti daugiau

03.03.2021 laikas 17:40 Veganišku Įdaryta Saldžioji Bulvė Su Grikiais Ir Rudosiomis Pupelėmis
Šį kartą noriu Jums pristatytą veganišką patiekalą (patiks ne veganams ar vegetarams), kuris labai tinka tingiai dienai, kai norisi, kad orkaitėje didžiąją darbo dalį padarytu už Jus. Pastaruoju metu vienas iš mano pačių mėgstamiausių patiekalų tapo orkaitėje kepta saldžioji bulvė....

Skaityti daugiau

03.03.2021 laikas 17:40 Žaliavalgiškos Apelsinų Ir Kivi Salotos Su Razinomis Ir Medumi
Jei kas kada nors pasakė, kad žaliai valgyti būna neskanu, tai tikrai dar negamino tokių vaisių salotų. Tokios salotos yra ne tik labai skanios, bet tuo pačiu tai gali būti patys skaniausi pusryčiai, kuriuos kada valgysite. Pamėginkite nuostabiai dienos pradžiai....

Skaityti daugiau

03.03.2021 laikas 17:28 Skaniausias omletas su rūkyta šonine, sūriu ir svogūnų laiškais
Visai nedaug ingredientų, o šis omletas su šonine, sūriu bei svogūnų laiškais gaunasi pasakiškai skanus. Tikrai rekomenduoju išmėginti ir pasilepinti.

Skaityti daugiau