Meniu
Asmeninė anketa Prisijungimas ir registracija
Atgal Pagrindinis » Paslapčių ir Žinių Pasaulis » Karyba » 2021 » Sausio » 29

Sovietų žvėris, turėjo būti tobula mašina prieš JAV povandeninių laivų išpuolius

Vienintelis išlikęs šio neįprasto lėktuvo prototipas dabar apgriuvęs kūpso lauke netoli Maskvos – tačiau kažkada tai buvo Sovietų Sąjungos viltis prieš JAV povandeninių laivų išpuolius, rašo CNN.

„Bartini Beriev VVA-14“, kurio pavadinime raidės reiškia „vertikalaus pakilimo orlaivį amfibiją“, o 14 žymi variklių skaičių – buvo sukurtas pakilimui iš bet kurios vietos be kilimo bei tūpimo tako ir užtikrinti ilgalaikį skrydį virš vandens.

Sukurtas septintajame dešimtmetyje, orlaivis buvo atsakas į balistines raketas „Polaris“. Jungtinės Valstijos 1961 m. jomis apginklavo savo povandeninių laivų laivyną – tai buvo branduolinio atgrasymo priemonių dalis. Lėktuvo dizainerio Roberto Bartini mintyse amfibija „VVA-14“ turėjo būti tobula mašina, ieškanti ir naikinanti raketas gabenančius povandeninius laivus.

Tačiau planas neišdegė. Iš siūlomų trijų prototipų pastatyti tik du – ir tik vienas jų pakilo į orą. Kai 1974 m. mirė R,Bartini, projektas mirė kartu su juo – o antrasis prototipas buvo išardytas.

Pirmasis prototipas (beveik nepažeistas) 1987 m. buvo išsiųstas į Centrinį Oro pajėgų muziejų netoli Maskvos – tačiau transportuojant kažkas nepasisekė. Orlaivis buvo išplėštas ir apgadintas, ir nuo to laiko taip ir nėra sutaisytas.

„VVA-14 buvo skraidanti valtis, kuri turėjo pakilti nuo vandens arba leistis vertikaliai, o paskui skristi kaip įprastas lėktuvas“, – sako sovietų aviacijos istorikas Andrejus Sovenko. 2005 m. jis susitiko Robertu Bartini pavaduotoju Nikolajumi Pogorelovu, kuris irgi dirbo prie lėktuvo kūrimo.

„Pasak N.Pogorelovo, R.Bartini buvo vizionierius, turėjęs nepaprastą protą ir charakterį. Atrodė, kad jis kilęs ne iš savo laikų, bet iš kažkokios kitos epochos – kai kas jį net vadino ateiviu. Be abejonės, sovietų lėktuvų statyboje R.Bartini paliko pėdsaką. Tačiau jis daugiausia išgarsėjo savo idėjomis ir koncepcijomis, nors tik kelios iš jų iš tikrųjų tapo realybe“, – teigia A.Sovenko.

R.Bartinis, 1923 m. po fašistų iškilimo savo namus Italijoje iškeitęs į Sovietų Sąjungą, numatė keletą skirtingų VVA-14 versijų, įskaitant vieną su pripučiamais pontonais, leidžiančiais nusileisti ant vandens – ir kitą su sulankstomais sparnais, kurie leistų lėktuvui vykdyti misijas pakylant iš laivo jūroje.

Pirmasis prototipas į orą pakilo 1972 m. Vėliau buvo sumontuoti pontonai ir išbandytas konstrukcijos plūdrumas.

„Šis orlaivis neturėjo jokių keliamųjų variklių ar jokios įrangos, skirtos povandeninių laivų paieškai. Jis buvo skirtas tik tirti horizontalaus skrydžio charakteristikas ir išbandyti orlaivio sistemas. Iš viso 1972-1975 m. jis atliko 107 skrydžius ir prikaupė 103 skrydžio valandų“, – sako A.Sovenko.

Keista lėktuvo išvaizda nulėmė slapyvardį „Zmej Gorynič“ – pagal drakoną iš rusų liaudies pasakų. „Žiūrint iš žemės, VVA-14 kėlė suprantamas asociacijas su Zmejumi Goryničiu: ji taip pat tarsi turėjo tris galvas, ir taip pat palyginus mažus sparnus“, – pasakoja aviacijos istorikas.

Antrasis šansas

Antrasis prototipas turėjo gauti variklius vertikaliajam kilimui – tačiau jie taip ir netiko beveik baigtam lėktuvui, o tinkamo tipo varikliai niekada nebuvo sukurti. Tai pasmerkė projektą ir lėktuvas buvo išardytas.

R.Bartini bandė įpūsti naują gyvybę į VVA-14 paversdamas šį ekranoplanu – tai yra orlaivių tipas, kuris sklendžia naudodamasis ekrano efektu, t.y. sparno keliamosios galios padidėjimu, kai lėktuvas skrieja neaukštai virš žemės ar vandens paviršiaus išnaudojant tam tikrą oro pagalvės efektą. Būtent bandymai, atlikti iškart po R.Bartini mirties, pademonstravo tokių orlaivių kūrimo galimybes, todėl TSRS tapo neabejotinu šios srities lydere.

Tačiau nepaisant visko, projektas nebuvo pratęstas.

„Manau, sovietų kariuomenė labai greitai suprato, kad VVA-14 kaip priešpovandeninio lėktuvo efektyvumas būtų buvęs mažas. Jis galėjo gabenti tik labai nedaug raketų, o techniniai iššūkiai kuriant tokią neįprastą transporto priemonę buvo labai dideli. Galų gale kariškiai tokių užduočių vykdymui pasikliovė labiau įprastais orlaiviais“, – aiškina A.Sovenko.

Projektą nutraukus, originalus prototipas baržomis buvo perkeltas iš Taganrogo Rusijos pietuose – kur jis buvo pastatytas ir išbandytas – į mažą Lytkarino miestelį netoli Maskvos. Iškrautas į krantą, jis buvo paliktas be priežiūros – ir iš dalies sunaikintas bei išardytas.

Vėliau sraigtasparniu pervežtas į netoliese esantį Centrinių oro pajėgų muziejų, orlaivis iki šiol tebėra smarkiai apgadintas.

„Iš tiesų, kai kurie originalaus prototipo fragmentai jau 33 metus yra yra tik metalo laužas. Nežinau, kodėl muziejaus administracija nesiima priemonių atkurti šį labai įdomų orlaivį“, – stebisi istorikas.

Trūkstamos dalys

Centrinių oro pajėgų muziejus dažniausiai veikia po atviru dangumi, ir panašiai kaip kiti jo kolekcijos orlaiviai – didžiausi pasaulyje sovietiniai lėktuvai – VVA-14 kūpso lauke. Pasislėpęs periferiniame ekspozicijos plote, jis akivaizdžiai neturi sparnų.

Kaip matyti iš „Google Maps“, panašu kad lėktuvo korpuso dalys mėtosi šalia.

Muziejaus direktorius Aleksandras Zarubeckis „CNN Travel“ patvirtino, kad trūksta kelių lėktuvo komponentų.

„2012 m. Taganrogo orlaivių gamyklos, kurioje buvo pastatytas VVA-14, atstovai pažadėjo padėti ieškant atsarginių dalių VVA-14, tačiau lėšų trūkumas neleido įgyvendinti šių norų“, – sako jis.

Muziejininkas taip pat priduria, kad jei būtų užtikrintas finansavimas, atstatymo kaina siektų apie 1,2 mln. JAV dolerių, ir kad tam prireiktų nuo vienerių iki dvejų metų, jei aviacijos specialistai tai atliktų tiesiogiai muziejuje.

Jei VVA-14 būtų buvęs visiškai sukomplektuotas ir išbandytas, tai būtų tapęs tikrai unikaliu lėktuvu, teigia A.Sovenko.

„Jis būtų galėjęs pakilti ir nusileisti tiek horizontaliai, tiek vertikaliai, tiek sausumoje, tiek ant vandens. Jis būtų galėjęs ilgai plūduriuoti ant vandens kaip laivas ir užsiimti priešpovandeniniais karo veiksmais. Ir, žinoma, jis būtų galėjęs skristi kaip įprastas lėktuvas, – sako jis. – Šis universalumas buvo neįprasčiausia ir išskirtiniausia jo savybė. Tačiau VVA-14 niekada neišnaudojo visų galimybių“.

Parengta pagal „CNN Travel“.

Šaltinis: lrytas.lt

Įdomus pasaulis:
Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale

Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale

...kadangi jau perskaitėte šį straipsnį iki pabaigos, prašome Jus prisidėti prie šio darbo. Skaitykite „Paranormal.lt“ ir toliau, skirdami kad ir nedidelę paramos sumą. Paremti galite Paypal arba SMS. Kaip tai padaryti? Iš anksto dėkojame už paramą! Nepamirškite pasidalinti patikusiais tekstais su savo draugais ir pažįstamais.

O dabar įvertink šią naujieną, padaryk gerą darbą šiandieną + komentuok:

Niekas neišdrįso palikti komentaro.
Komentarai su keiksmažodžiais bus šalinami automatiškai, be atsiprašymo.
avatar

Nemokami skelbimai

Skanaus:
2020-09-21 laikas 15:13 Receptai Greitas pyragas su kefyru be kepimo miltelių

Greitai pagaminamas bei labai švelnaus skonio kefyro pyragas. Rekomenduojame išbandyti šį receptą - tai tobulas pasirinkimas tiems, kas nenori leisti daug laiko virtuvėje, bet vis tiek nori pasilepinti skaniu desertu.

...

Skaityti daugiau

2020-05-05 laikas 11:30 Receptai Neriebus Skanus Meduolis Be Medaus
Tai labai lengvas, toks kasdieniškas pyragas. Visai neriebus, labai skanu dar šiltas su pienu.

Skaityti daugiau

2019-06-21 laikas 06:22 Receptai Skanūs bulviniai blynai su morkomis

Skanūs bulviniai blynai su morkomis. Bulvinių blynų receptas. Skanaus!

Skaityti daugiau

Taip pat skaitykite:
2025-06-15 laikas 12:34 Kaip Rasti Tinkamą Partnerę: Patarimai Vyrams, Kaip Kurti Prasmingus Santykius
Kaip vyrams rasti partnerę? Sužinokite, kaip bendravimas nugali savikritiką! Šiame straipsnyje aptarsime, kaip kurti prasmingus santykius, sutelkiant dėmesį į kokybišką bendravimą, o ne savikritiką. Taip pat papasakosime apie įdomų archeologinį atrad...

Skaityti daugiau

2025-06-15 laikas 12:20 Kaip Zodiako Ženklai Išgyvena Pavydą: Unikalūs Elgesio Modeliai ir Patarimai
Kaip Zodiako ženklai valdo pavydą? Sužinokite unikalius elgesio modelius ir patarimus! Šiame straipsnyje atskleisime, kaip kiekvienas Zodiako ženklas susidoroja su pavydo jausmu, pateiksime praktinius patarimus, kaip valdyti šią emociją, ir papasakos...

Skaityti daugiau

2025-06-15 laikas 11:35 Kaip Laikyti Bananus, Kad Jie Išliktų Švieži Ilgiau: Gudrybės ir Patarimai

Kaip išlaikyti bananus šviežius? Sužinokite gudrybes, archeologinį atradimą ir kosmoso naujienas! Šiame straipsnyje dalinamės praktiniais patarimais, kaip laikyti bananus, kad jie išliktų švieži kuo ilgiau. Taip pat papasakosime apie įdomų archeol...

Skaityti daugiau

2025-06-15 laikas 11:20 Kaip Valdyti Finansus ir Įveikti Gėdą: Praktiniai Patarimai Moterims
Kaip moterys gali įveikti finansinę gėdą? Sužinokite praktinius patarimus, archeologinį atradimą ir kosmoso naujienas! Šiame straipsnyje aptarsime, kaip valdyti finansus, įveikti gėdą ir pasiekti finansinę kontrolę. Taip pat pateiksime įdomų archeolo...

Skaityti daugiau

2025-06-13 laikas 14:58 🌊 Upelio čiurlenimas ir gamtos ramybė: 4K ASMR poilsiui ir meditacijai
🌊 Pasinerk į raminančią upelio čiurlenimo, paukščių čiulbėjimo ir medžių ošimo harmoniją su šiuo aukštos kokybės 4K ASMR įrašu! Švelnus vėjelio pūtimas ir gaivus gamtos oras sukuria tobulą atsipalaidavimo atmosferą. Puikiai tinka meditacijai, jogai, ...

Skaityti daugiau