Meniu
Asmeninė anketa Prisijungimas ir registracija
Atgal Pagrindinis » Paslapčių ir Žinių Pasaulis » Religija » 2015 » Kovo » 28

Ką mes žinome apie pragarą?

Ar tai būtų keiksmažodis, ar prievartinis bauginimas, padedantis suvaldyti tikinčiuosius, ar eufemizmas, reiškiantis blogą pasimatymą, atrodo, kad pragaras yra plačiai įsišaknijęs mūsų religinėje ir kultūrinėje sąmonėje. Tačiau taip buvo ne visada. Šiandien daug teologų laikosi nuomonės, kad pragaras yra amoralus ir apskritai neegzistuoja, rašo thedailybeast.com. Tai kelia klausimą: iš kur kilo pragaro vaizdiniai ir kodėl mes juos turime?

Foto: Vida Press nuotr.

Žvelgiant chronologiškai, pragaras ne visuomet figūravo konceptualiuose pomirtinio gyvenimo žemėlapiuose. Hebrajų Biblijoje dažnai galima sutikti nuorodų į šeolą – šešėlių karalystę, fiziškai įsikūrusią po mumis. Ten patenka visi mirusieji, nes žmonės laidojami žemėje. Retkarčiais šeolas prasižioja ir praryja žmones – šį reiškinį mes veikiausiai vadiname žemės drebėjimais, tačiau tai iš dalies gali paaiškinti, kodėl mirtis apibūdinama kaip žmonių prarijimas. Nėra abejonių, kad šeolas yra niūri vieta, kur žmonės yra atskirti nuo Dievo, bet jis nėra rezervuotas tik piktadariams.

Judaizme pomirtinio teismo, atlygio ir bausmės idėjos sustiprėjo antrajame šimtmetyje prieš Kristų. Šiuo periodu Izraelis vėl tapo užkariauta žeme, kurią valdė despotiškų graikų imperijų įpėdiniai. Kartu su dideliais mokesčiais ir kultūrine kolonizacija Aleksandras Didysis bei jo įpėdiniai į Šventąją Žemę atnešė pomirtinės bausmės požeminėje karalystėje idėją. Tais laikais egzistavo ir kitos potencialios religinės grupės, skelbusios pomirtinę pražūtį, bet graikai buvo patys įtakingiausi.

Prisiminkime Sizifą, stumiantį į kalną akmenį, Tantalą, prakeiktą jausti amžiną troškulį, ir Prometėją, kuriam kasdien lesamos kepenys. Pavergtiems ir engiamiems žydams mintis, kad už šiame gyvenime patiriamą neteisybę bus atlyginta pomirtiniame gyvenime, darė didžiulį įspūdį. Tokio pobūdžio teisybė reiškė ne tik tai, kad teisuoliams bus atlyginta, bet ir tai, kad bus nubausti jų kankintojai.

Piktadarių bausmei reikėjo tam tikros vietos. Taigi, anapusinio pasaulio topografijose pradėjo rastis kankinimų duobės, įkalinimai ir laikinos bausmės. Paprastai pragaras įsivaizduojamas kaip regionas po žeme, bet kartais jis tampa atokia vietove pasaulio pakrašty. Šios skausmo ir įkalinimo vietos įgauna virtinę pavadinimų: Gehena, Hadas, Ugnies ežeras, Ugnies slėnis.

Per du tūkstančius vėlesnių metų dėl tobulėjančių tikrojo pasaulio kankinimo technologijų įtakos bausmių mechanika ir specifika tapdavo vis detalesnė. Įsigalėjant krikščionybei, tai, kas prasidėjo nuo Ugnies ežero Apokalipsėje, virto sudėtinga kankinimų kamera.

Apokrifinėje Šv. Petro apokalipsėje – šio apaštalo apsilankymo pragare liudijime – su šiurpiomis detalėmis aprašomi nusidėjėlių kankinimai. Šventvagiai pakabinami už liežuvių, prieš savo meilužius išsipusčiusios moterys pakabinamos už plaukų virš verdančio purvo, žmogžudžiai suvaromi į tarpeklį su nuodingomis gyvatėmis, abortus pasidariusios moterys iki kaklų įkasamos į išmatas, o jų nužudyti kūdikiai laido į jas ugnies strėles. Tie, kurie padidino skolos palūkanas, iki kelių turi stovėti mėšle, o vergai, kurie neklausė savo šeimininkų, turi kramtyti savo liežuvius ir per amžius kęsti kankinimus ugnimi. Bausmės už ištvirkavimą ir atsisakymą padėti vargšams yra vienodai siaubingos. Dantės pragaro vizijos taip pat buvo paremtos panašiais apokrifiniais raštais, kurie žinomi kaip Šv. Pauliaus apokalipsė.

Kaip ir galime įsivaizduoti, ne kiekvienam krikščionių teologui buvo priimtina amžinos bausmės idėja. III amžiaus krikščionių teologas Origenas rašė, kad net Šėtonas galiausiai bus priimtas į Rojų. Žiemą per Amerikos Bažnyčios istorijos draugijos suvažiavimą garsi Duke`o universiteto istorikė Elizabeth Clark kalbėjo apie Anglijos jėzuitus, kurie buvo ekskomunikuoti už tai, kad neigė pragaro egzistavimą. Jungtinėse Valstijose pastorius Robas Bellas, suabejojęs pragaro egzistavimu, taip pat išgarsino savo vardą ir galiausiai buvo pakviestas į Oprah Winfrey remiamą pokalbių šou.

Nesunku pastebėti, kad amžinų kankinimų samprata kelia etinių problemų. Po pirmojo milijardo metų kankinimų Dievas pradeda atrodyti šiek tiek kerštingas. Kokia mylinti dievybė leistų žmonėms per amžius degti pragare? Kokia teisinga dievybė leistų žmonėms mokėti už savo kaltes visą amžinybę, net jei jie žinojo, kad taip buvo sutarta? Žinoma, galime kalbėti apie Šėtoną, kaip tarpininką, bet toks paaiškinamas taip pat nėra patenkinamas, nes bet kokia visagalė dievybė privalo sugebėti įsikišti. Taigi kyla klausimas: jeigu pragaras su teisingumu neturi nieko bendra, kodėl žmonės apie jį kalba?

Atsakymas gali slypėti ankstyvosios krikščionybės pasakojimų apie pragarą ištakose. Savo knygoje „Educating Early Christians through the Rhetoric of Hell“ („Ankstyvųjų krikščionių auklėjimas pragaro retorika“) Daytono universiteto profesorė Meghan Henning tikina, kad pats klausimas „Ar pragaras egzistuoja?“ yra pošvietėjiškas. Senovės autoriams, kurie pirmieji prakalbo apie pomirtinius kankinimus, labiau rūpėjo pasitelkti pragarą, kad žmonės taptų idealiais piliečiais, o ne apibūdinti kažkokios realios vietos sąranką. Kitaip tariant, pragaras buvo labiau susijęs su tų laikų pedagogika, negu sielos likimu po mirties. Senovės krikščionims klausimai, kas turėtų atsidurti pragare ir kodėl jie turėtų ten atsidurti, buvo svarbesni už klausimą, ar pragaras tikrai egzistuoja.

„Tai labai skiriasi nuo šiuolaikinių retorinių pragaro funkcijų. Šiais laikais pragaras perša mintį, kad žmogus kartą ir visiems laikams gali būti „išgelbėtas“ arba ne, nelygu jo tikėjimo statusas. Taip dažniausiai įvyksta tuomet, kai senovės vaizdiniai perkeliami į šiuolaikinį kontekstą, neapsvarsčius skirtumų tarp senovės ir dabartinio pasaulių“, - sakė M. Henning.

Paklausta, ar pragarui yra vietos šiuolaikiniame pasaulyje, M. Henning atsakė: „Jeigu norime grįžti prie senovės krikščionių pragaro supratimo dvasios, turėtume labiau susimąstyti apie savo elgesį ir jo įtaką kitiems žmonėms. Tačiau kaip krikščionys, taip pat turime savęs paklausti, ar pragaras yra geriausias auklėjimo įrankis, kurį turime savo arsenale“.

Įdomus pasaulis:
Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale

Remiantis: http://delfi.lt

Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale

...kadangi jau perskaitėte šį straipsnį iki pabaigos, prašome Jus prisidėti prie šio darbo. Skaitykite „Paranormal.lt“ ir toliau, skirdami kad ir nedidelę paramos sumą. Paremti galite Paypal arba SMS. Kaip tai padaryti? Iš anksto dėkojame už paramą! Nepamirškite pasidalinti patikusiais tekstais su savo draugais ir pažįstamais.

O dabar įvertink šią naujieną, padaryk gerą darbą šiandieną + komentuok:

Niekas neišdrįso palikti komentaro.
Komentarai su keiksmažodžiais bus šalinami automatiškai, be atsiprašymo.
avatar

Nemokami skelbimai

Skanaus:
2017-11-02 laikas 09:04 Receptai Ajeras gydo bronchitą
Liaudies medicinos receptas. Gydo nuo: Bronchitas. Ingredientai: Ajerų šaknų miltelių.

Skaityti daugiau

2020-03-01 laikas 23:43 Receptai Lengvai ir greitai – kepti ryžiai su kiaušiniu ir daržovėmis (video)
Į įkaitintą keptuvę pilkite 2 šaukštus aliejaus ir ant jo pakepinkite kiaušinius. Pagardinkite druska, sumaišykite ir, kai kiaušiniai iškeps, atidėkite į šalį.

Skaityti daugiau

2017-12-14 laikas 15:14 Receptai Šlapimą varantis nuoviras (kadagio, rugiagėlių, šventagaršvės)
Liaudies medicinos receptas. Gydo nuo: Inkstus. Ingredientai: kadagio uogų, rugiagėlių žiedų, vaistinės šventagaršvės.

Skaityti daugiau

Taip pat skaitykite:
2025-07-18 laikas 07:56 ‘Padėtis tapo nepakeliamai sunki!’ Nica riboja patekimą į miesto centro gatves dėl sparčiai didėjančios narkotikų krizės
Nicos meras priėmė nepaprastosios padėties dekretą, ribojantį patekimą į gatves dėl viešosios tvarkos chaoso, tačiau kritikai tai vadina viešųjų ryšių triuku, kuris neišsprendžia narkotikų krizės.

Skaityti daugiau

2025-07-18 laikas 07:47 ‘Tai jau nebe Olandija’ – subadytas peiliu mokytojas per olandų mokyklos miuziklą Alblasserdame
Manoma, kad mokytojas bandė išskirti besiginčijančius vyrus, kai vienas iš jų išsitraukė peilį ir jį subadė. 53 metų mokytojas iš Dordrecht buvo sunkiai sužeistas peiliu trečiadienio vakarą per aštuntokų miuziklą Het Palet pradinėje mokykloje Alblass...

Skaityti daugiau

2025-07-18 laikas 07:41 Maroko nelegalus imigrantas Gran Kanarijos saloje padegė savo 17-metę draugę
Įtariamasis nusikaltėlis nelegaliai atvyko į Ispanijos salą laivu ir čia praleido šešias savaites. 17-metė mergina yra kritinės būklės po to, kai trečiadienio rytą Gran Kanarijos Las Palmaso La Isleta rajone jos 20-metis draugas, nelegalus imigrantas...

Skaityti daugiau

2025-07-18 laikas 07:30 „Aš nenoriu mirti!“ – amerikietis turistas buvo peiliu sužalotas Šiaurės Afrikos gaujos narių bandant apiplėšti traukinyje Milane
Dėl migrantų vykdomų užpuolimų skaičiaus padidėjimo vėl įsiplieskė nacionalinė diskusija apie nusikalstamumą ir saugumą Italijos viešajame transporte.

Skaityti daugiau

2025-07-18 laikas 07:18 Torre Pacheco mieste tęsiasi protestai prieš imigraciją po to, kai buvo suimti marokiečių migrantai už žiaurų užpuolimą ispanų pensininko
Po žiauraus užpuolimo Ispanijos mieste Torre Pacheco įsiplieskė įtampa, o imigracijos klausimas atsidūrė nacionalinės politikos dėmesio centre.

Skaityti daugiau