- 23.09.2021
- 5.0 Reitingas
- 2037 Peržiūros
- Komentarai
1931 metais Niujorke buvo iškilmingai atidarytas biurų pastatas Empire State Building. Pastatas buvo 443 metrų aukščio ir turėjo 103 aukštus. Dangoraižis tapo aukščiausiu pastatu pasaulyje ir šį titulą išlaikė iki 1970 metų, kai buvo pastatyti liūdnai išgarsėję bokštai dvyniai.
Empire State Building buvo atidarytas ne pačiu palankiausiu metu. Likus metams iki atidarymo, žlugo JAV biržų sistema, kilo didžioji depresija (1929-1939 m. pasaulinė ekonominė krizė). Todėl labai daug patalpų stovėjo tuščios. Dangoraižis buvo nuostolingas iki pat 1950 metų. O 1945 metų incidentas išvis galėjo padėti tašką dangoraižio istorijoje.
B-25 bombonešis Wikimedia Commons
1945 metų liepos 28 dieną Viljamas Smitas pilotavo karinį bombonešį B-25. Tai buvo eilinis skrydis su bombonešiu B-25D Michell iš Bedfordo Masačiusetso valstijoje į Niuarką Naujajame Džersyje. Bombonešis, turėjęs armijos šaukinį 0577, buvo pravardžiuojamas “Senuoju Džonu” ir pertvarkytas į VIP transportą karinių oro pajėgų vadovybei.
Smitas gavo užduotį paimti savo vadą Niuarke ir nuskraidinti jį į Su Folso aviacijos bazę Pietų Dakotoje. Šiame skrydyje Smitą lydėjo seržantas Kristoferis Domitrovičius ir antrasis pilotas iš karinių jūrų pajėgų Albertas Perna. Perna buvo tiesiog įsodintas į lėktuvą, nes vyko pas savo tėvus į Brukliną.
Į lemtingą skrydį B-25 išskrido tik 9 valandą ryto ir skrido Naujojo Džersio valstijos pietų kryptimi. Po tam tikro laiko Smitas gavo perspėjimą iš Niujorko oro uosto Kvinse (dabar jis vadinasi LaGuardia Airport), kad miestą apklojo tirštas rūkas. Dispečeris grėsmingai įspėjo: “Mes negalime matyti viršutinės Empire State Building pastato dalies. Siūlome jums nusileisti oro uoste”. Nors Smitas pranešimą gavo, tačiau, matyt, nekreipė į jį dėmesio ir paprašė leidimo tęsti skrydį į Niuarką.
Lėktuvas buvo vos už kelių minučių skrydžio nuo LaGuardia, bet pateko į labai tirštą rūką, matomumas buvo itin menkas. Smitas išlaikė ne mažiau kaip 2000 pėdų (610 m) aukštį, kad galėtų skristi virš miesto, bet jis, žinoma, suklydo ir netrukus pateko praktiškai į “dangoraižių gatvę”. Variklių gausmas atkreipė sunerimusių žmonių dėmesį ir gatvėje, ir dangoraižių aukštuose. Dirbusieji aukštutiniuose biurų pastatų aukštuose puolė prie langų ir apstulbę pamatė, kaip lėktuvas išniro iš rūko po jais ir pasisuko į Empire State Building pusę. Vienas iš stebėtojų buvo Karinių oro pajėgų leitenantas Frenkas Kovis, kuris detaliai aprašė katastrofą, stebėdamas ją pro savo kambario “Biltmore” viešbutyje langą. Kovis apstulbęs žiūrėjo ir negalėjo patikėti savo akimis, kai lėktuvas įsirėžė į aukščiausią Niujorko pastatą.
Maždaug 9.49 val. ryto B-25 įsirėžė į sieną tarp 78 ir 79 dangoraižio aukštų 295 m aukštyje virš žemės. Lėktuvas skrido 320 km/val. greičiu. Po susidūrimo nugriaudėjo sprogimas. Iš lėktuvo liekanų ištekėję karšti degalai suformavo kone 30 m skersmens ugnies kamuolį.
Vienas iš variklių užkrito ant šalia stovinčio trylikos aukštų pastato, pramušė stogą ir sukėlė gaisrą. Kitas variklis pateko į lifto šachtą ir sukėlė didžiulį gaisrą rūsyje. Keturiolika žmonių žuvo: pilotas Smitas, dar du, buvę bombonešio viduje (štabo seržantas Kristoferis Domitrovičius ir autostopu skridęs Albertas Perna), ir vienuolika žmonių pastate. Gerokai didesnių aukų pavyko išvengti tik todėl, kad lėktuve nebuvo karinės amunicijos.
Ugniagesiai ir tyrėjai apžiūri bombonešio B-25, įsirėžusio į "Empire State Building" Niujorke, 1945 m. liepos 28 d. AP
Kai lėktuvas atsitrenkė į Empire State Building pastatą, vienas iš liftų atitrūko ir smigo žemyn iš 75 aukšto (1000 pėdų). Liftininkas Betis Lu Oliveris (Betty Lou Oliver) išgyveno po kritimo iš tokio aukščio. Jis net pateko į Gineso rekordų knygą. Tai absoliutus išgyvenimo po lifto kritimo iš didžiulio aukščio rekordas.
Bombonešio B-25 nuolaužos 34-ojoje gatvėje Niujorke, 1945 m. liepos 28 d. AP
Nepaisant apgadinimų ir aukų, Empire State Building pastatas buvo vėl atidarytas jau kitą pirmadienį. Gaisras dangoraižyje buvo likviduotas per 40 minučių. Tai buvo vienintelis gaisras tokiame aukštyje, kuris buvo suvaldytas.
Bombonešių liekanos ant dangoraižio fasado, 1945 m. liepos 28 d. Wikimedia Commons
Vaizdas į "Empire State Building" pro 33-iosios gatvės daugiabučio stogą Niujorke, kurį sunaikino lėktuvo nuolaužos, 1945 m. liepos 28 d. AP
Ugniagesiai ir tyrėjai apžiūri bombonešio B-25, įsirėžusio į "Empire State Building" Niujorke, 1945 m. liepos 28 d. AP
Gelbėtojai išneša vieną iš aukų iš 79-ojo aukšto, 1945 m. liepos 28 d. AP
Katastrofa pagreitino ilgai laukto federalinio įstatymo dėl deliktinių ieškinių iškėlimo priėmimą 1946 metais. Taip pat buvo priimtos įstatymo pataisos, galiojusios atgaline data, kurios suteikė žmonėms teisę paduoti vyriausybę į teismą dėl avarijų sukeltos žalos atlyginimo.
Taip įvyko pirmasis JAV dangoraižio taranas. Bet Empire State Building pastatas po metų vėl patyrė tokį pat smūgį. Antras susidūrimas įvyko 1946 metų gegužės 20 dieną. Toks pat bombonešis B-25 taranavo 58-ą aukštą. Avarijos aukomis tapo 10 žmonių.
Po susidūrimo vienuolikoje viršutinių "Empire State Building" aukštų kilo gaisrai, 1945 m. liepos 28 d. AP
Bombonešio B-25 susidūrimo su "Empire State Building" Niujorke padariniai, 1945 m. liepos 28 d. AP
XX amžiaus septintajame dešimtmetyje, kai buvo projektuojamas Pasaulinis prekybos centras, šis incidentas paskatino projekto autorius apsvarstyti atsitiktinio lėktuvo Boeing 707 atsitrenkimo į vieną iš bokštų dvynių scenarijų. Bokštai buvo sugriauti, kai du lėktuvai Boeing 767 tyčia buvo nukreipti į juos per teroristinį aktą 2001 metų rugsėjo 11 dieną.
...kadangi jau perskaitėte šį straipsnį iki pabaigos, prašome Jus prisidėti prie šio darbo. Skaitykite „Paranormal.lt“ ir toliau, skirdami kad ir nedidelę paramos sumą. Paremti galite Paypal arba SMS. Kaip tai padaryti? Iš anksto dėkojame už paramą! Nepamirškite pasidalinti patikusiais tekstais su savo draugais ir pažįstamais.
Susijusios naujienos:
Komentarai su keiksmažodžiais bus šalinami automatiškai, be atsiprašymo.
Skaityti daugiau
Skaityti daugiau