- 08.07.2015
- 4.0 Reitingas
- 5578 Peržiūros
- Komentarai
Tai, ką matome televizijos, kino ekrane, kompiuteryje, mes suvokiame ir suprantame, tačiau kitą dalį informacijos gauname patys jos nesuvokdami. Būtent pasinaudojant paslaptinguoju 25 kadro efektu rodant vaizdus greičiau, negu suvokia mūsų sąmonė, galima paveikti žmogaus elgesį, pasaulėžiūrą ir įpročius. Kiek dažnai televizija naudoja šį manipuliacinį metodą.
Pasąmonė - patirčių saugykla
Pasąmonė - tai visi nesąmoningai mūsų smegenyse vykstantys procesai. Anot psichologo doc. dr. Gedimino Navaičio, pasąmonė yra ne toks sudėtingas dalykas, kaip kartais manoma: „Žmogus savo pojūčiais gauna labai daug informacijos. Į dalį informacijos jis atkreipia dėmesį ir ją suvokia, dalis tiesiog pakliūva į atmintį neįsisąmoninta. Juk turbūt niekas eidamas į darbą ir stebėdamas nueitą kelią
neprisimins visų šaligatvio plytelių, nors visa tai jo smegenyse užfiksuota. Atmintyje lieka viskas, ką mes patyrėme.“
Pasak G.Navaičio, žmogaus pasąmonę galima paveikti. „Pasąmonė paveikiama ir gydymo metu. Psichoterapijoje psichoanalizės metu žmogaus pasąmonėje esantys įvykiai yra iš jos „ištraukiami“ tam, kad jie būtų įsisąmoninti ir kontroliuojami. Tam naudojami įvairūs metodai: vaizdų, asociacijų, perkėlimo, sapnų analizės. Pakankamai tokių metodų naudojama ir kitose srityse, ypač reklamoje, propagandoje“, - sako psichologas.
25 kadro įtaka
Psichologo G.Navaičio tvirtinimu, 25 kadro poveikis tikrai egzistuoja: „Yra daryta pakankamai tyrimų, kurie parodo, kaip mūsų pasąmonė gali būti paveikiama. Žmogus nėra sąmoningai suvokęs, kas jam yra rodoma, tai nėra jo sąmonės objektas, tačiau ta informacija jam įdedama į pasąmonę. Geriausiai žmogų įtaigauti pavyksta tada, kai jis nesuvokia, kad yra įtaigaujamas.“
Žinoma, pasak psichologo, vieni yra atsparesni įtaigai, kiti mažiau atsparūs: „Kadangi didelė dalis Lietuvos žmonių dar gyveno visuomenėje, kurioje reklamos nebuvo arba ji buvo neįžiūrima, jie yra mažiau atsparūs reklaminėms įtaigoms negu Vakarų žmonės, kurie su tuo susiduria nuo pat mažumės. Iš kitos pusės nereikia pamiršti, kad kartos po truputį keičiasi ir nauja karta galbūt bus atsparesnė visokioms reklaminėms įtaigoms.“
Daugelis kino filmų, televizijos laidų, pasak G.Navaičio, mums daro emocinį įspūdį, tačiau kiek tai veikia mūsų pasąmonę ir sąmonę, sunku nustatyti: „Žinoma, reikėtų nepamiršti, kad menas ir yra skirtas emocijoms sukelti. O emocijos yra dažnai susijusios su pasąmonėje esančiais įvairiais išgyvenimais. Jeigu 25 kadro metodas ir yra taikomas Lietuvos televizijose ar kine, tai ganėtinai mažais dydžiais, nes kiltų daug skandalų ir protestų, būtų atkreiptas dėmesys į žmogaus teisių pažeidimus, tačiau kiek iš tiesų 25 kadro metodas yra taikomas norint paveikti masines auditorijas, nežinome.“
Nuvalkiota reklama neveikia
Pasak psichoterapeuto doc. dr. Eugenijaus Laurinaičio, be jokios abejonės, žmogaus pasąmonę paveikti jam to net nesuprantant galima ir tai yra daroma. „Mes nesuvokiamus mums sąmoningai signalus vis tiek priimame. Tai yra įrodyta daugybe psichologinių eksperimentų. Pavyzdžiui, ir infragarsas, ir ultragarsas, kurio mes negirdime sąmoningai, mus veikia. Lygiai taip pat labai trumpai parodomi bet kokie vaizdai, kurių įsiminti ir atgaminti sąmoningai mes negalime, yra suvokiami mūsų smegenyse“, - sako psichoterapeutas.
Anot E.Laurinaičio, ir žmogaus dėmesys yra ribotas: „Vieno eksperimento metu buvo susodinta grupė žmonių ir jų buvo paprašyta žiūrėti į didelį televizoriaus ekraną bei suskaičiuoti, kiek gatve pravažiuoja automobilių. Žmonės sėdėjo ir skaičiavo. Vėliau jų buvo prašoma atsakyti į klausimą, ar jie nematė nieko neįprasto tame vaizde. Visi atsakė, kad ne. Tada įrašas buvo parodytas dar kartą, o už automobilių šaligatviu ėjo orangutangas. Žmonės jo nematė todėl, kad mūsų dėmesys yra ribotas. Jis yra fokusuojamas į vienus dalykus ir tada automatiškai nefokusuojamas į kitus. Tokiomis mūsų smegenų savybėmis lengvai galima pasinaudoti.“
Kita vertus, norint padaryti didelę įtaką žmogui ir jo elgesiui, reikia pasistengti: „Informacija gali mus paveikti, bet tos žinios turi būti nenuvalkiotos. Dar vienas eksperimentas, atliktas Amerikoje, įrodo, kad elementarūs reklaminiai teiginiai veikia silpnai. Eksperimento metu buvo naudojamas 25 kadras su nuolatos parodomu vaizdu „Gerkit kokakolą“. Žmones 25 kadras paveikdavo, kokakolos būdavo išgeriama maždaug 10 proc. daugiau, tačiau kai būdavo rodomi kokie nors netikėti pasiūlymai, žmonių elgesys pasikeisdavo kur kas didesniu procentu.“
Parengta pagal priedą „TV publika“
Remiantis: http://respublika.lt
Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale...kadangi jau perskaitėte šį straipsnį iki pabaigos, prašome Jus prisidėti prie šio darbo. Skaitykite „Paranormal.lt“ ir toliau, skirdami kad ir nedidelę paramos sumą. Paremti galite Paypal arba SMS. Kaip tai padaryti? Iš anksto dėkojame už paramą! Nepamirškite pasidalinti patikusiais tekstais su savo draugais ir pažįstamais.
Susijusios naujienos:
Komentarai su keiksmažodžiais bus šalinami automatiškai, be atsiprašymo.
Skaityti daugiau