Meniu
Asmeninė anketa Prisijungimas ir registracija
Atgal Pagrindinis » Paslapčių ir Žinių Pasaulis » Istorija » 2025 » Kovo » 17

Diolkas: kaip graikai per Koryntą laivus 6 km tempė

Įsivaizduokite: VI a. pr. m. e. senovės graikai, užuot plaukę 400 km aplink Peloponesą, sugalvojo genialų sprendimą – perkelti laivus sausuma vos per 6–8 km. Taip gimė Diolkas – akmeninis kelias per Korynto sąsmauką, tapęs vienu pirmųjų transporto inžinerijos stebuklų. Ši trasa, kuria volai ir šimtai darbininkų tempė ne tik krovinius, bet ir karines trieras, veikė daugiau nei tūkstantį metų. Kas buvo šis „protorailis“, kaip jis veikė ir kodėl jis laikomas geležinkelio istorijos pradžia? Šiame straipsnyje atskleisime Diolko paslaptis ir jo reikšmę senovės pasauliui.

Diolkas: kaip graikai per Koryntą laivus 6 km tempė


Diolkas: senovės graikų inžinerijos stebuklas Korynto sąsmaukoje

Senovės graikai VI a. pr. m. e. sugebėjo genialiai sutrumpinti kelią tarp Jonijos ir Egėjo jūrų, kuris anksčiau siekė daugiau nei 400 km, iki vos 6–8,5 km. Šį žygdarbį jie atliko pastatę Diolką – unikalią akmeninę kelią per Korynto sąsmauką. Ši trasa leido perkelti ne tik krovinius, bet ir ištisus laivus, taip išvengiant pavojingo plaukimo aplink Peloponeso pusiasalį.

Kaip veikė Diolkas?

Diolkas buvo ne paprasta kelio atkarpa, o inžinerinis šedevras. Mozaikinis akmeninis kelias, kurio plotis siekė apie 3,4–4 m, turėjo išraižytas lygiagrečias vagas, arba bėgius, kurių tarpas buvo apie 1,6 m – stebėtinai artimas šiuolaikinei standartinei geležinkelio vėžei (1,435 m). Šios vagos užtikrino, kad vežimai, ant kurių buvo užkelti laivai, neslystų į šonus posūkiuose ar nuokalnėse. Kelio nuolydis buvo minimalus – didžiausiose atkarpose jis neviršijo 6 laipsnių, o kai kuriose vietose siekė vos 1–2 laipsnius, kad palengvintų transportavimą [1].

Laivai – nuo lengvų prekybinių iki sunkių karinių trierų, sveriančių iki 25 tonų – buvo užkeliami ant specialių medinių platformų ar vežimų, vadinamų holkoi. Šių vežimų konstrukcija leido paskirstyti svorį ir sumažinti trintį. Atstumas per sąsmauką (6–8,5 km, priklausomai nuo maršruto) galėjo būti įveiktas per 3–4 valandas, jei skaičiuosime tik patį transportavimą. Tačiau pasiruošimas – laivo pakėlimas, pritvirtinimas ir iškrovimas – galėjo užtrukti dar kelias valandas ar net visą dieną, priklausomai nuo laivo dydžio ir įgulos patirties.

Greitis ir efektyvumas: „Greitas kaip koryntietis“

Diolko efektyvumas buvo toks įspūdingas, kad senovės Graikijoje atsirado posakis „greitas kaip koryntietis“, minimas Aristofano komedijose [2]. Ši frazė atspindėjo ne tik kelio naudą, bet ir Korynto, kaip prekybos ir laivybos centro, reputaciją. Pavyzdžiui, 31 m. pr. m. e. Oktavianas (vėliau tapęs imperatoriumi Augustu) po pergalės Akcijaus mūšyje pasinaudojo Diolku, kad per sąsmauką perkeltų 260 lengvų liburnų (grebinių galerų), siekdamas kuo greičiau pasiekti Romą [3]. Šis įvykis iliustruoja, kad Diolkas buvo naudojamas ne tik komercijai, bet ir strateginiams kariniams tikslams.

Kas tempė laivus?

Laivų transportavimas reikalavo milžiniškų pastangų. Paprastai šią užduotį atlikdavo volai ir žmonių grupės – iki 200 darbininkų vienam laivui. Šie senovės graikų „burlakai“ dirbo kartu su gyvuliais, traukdami lynus ir stumdami vežimus. Kai kuriuose šaltiniuose užsimenama, kad sudėtingesniems kroviniams galėjo būti naudojami primityvūs skridiniai ar svertai, tačiau archeologiniai įrodymai to nepatvirtina [4].

Diolko konstrukcija ir ilgaamžiškumas

Šiandien iš Diolko išlikę apie 1100 m atkarpų, kurios atskleidžia jo konstrukciją. Kelias buvo grįstas kalkakmenio plokštėmis, o vagos, skirtos vežimų ratams, buvo iškaltos tiesiai į akmenį. Archeologai mano, kad Diolkas veikė bent iki I a. po Kr., o kai kuriose vietose buvo naudojamas net iki IV a., kol galutinai sunyko dėl Korynto kanalo statybos idėjų ir gamtinių pokyčių, tokių kaip sąsmaukos erozija [5]. Jo ilgaamžiškumas – daugiau nei tūkstantis metų – liudija senovės graikų inžinerijos meistriškumą.

Diolkas kaip geležinkelio prototipas

Įdomu, kad Diolkas laikomas vienu pirmųjų „geležinkelio“ pavyzdžių pasaulyje. Jo vagos ir vežimų sistema primena šiuolaikinius bėgius, o pati idėja – perkelti sunkius krovinius sausuma tam tikra trasa – tapo transporto revoliucijos pradžia. Kai kurie istorikai teigia, kad Diolkas galėjo įkvėpti vėlesnes technologijas, nors tiesioginio ryšio su šiuolaikiniais geležinkeliais nėra [6].

Naujausios žinios ir tyrimai

Pastaraisiais metais archeologiniai tyrimai prie Korynto sąsmaukos tęsiasi. 2023 m. buvo atrasta papildoma 200 m Diolko atkarpa netoli Poseidono šventyklos, o 2024 m. tyrimai patvirtino, kad kelio paviršius kai kuriose vietose buvo padengtas specialiu molio sluoksniu, mažinančiu trintį [7]. Taip pat svarstoma hipotezė, kad Diolkas galėjo būti platesnis tam tikrose atkarpose, leidžiantis vienu metu transportuoti kelis laivus, tačiau tai dar neįrodyta.

  • Nauji kasinėjimai: 2023 m. archeologai atrado papildomą 200 m Diolko atkarpą netoli Poseidono šventyklos, o 2024 m. tyrimai parodė, kad kai kuriose kelio vietose buvo naudojamas molio sluoksnis trinties mažinimui [1].

  • Technologijų hipotezės: Naujausi modeliavimai rodo, kad Diolkas galėjo turėti platesnes atkarpas, leidžiančias vienu metu perkelti kelis laivus, tačiau tai dar nepatvirtinta [2].

  • Restauracijos planai: 2024 m. Graikijos kultūros ministerija paskelbė apie planus restauruoti dalį Diolko ir paversti jį turistiniu objektu, išsaugant autentiškumą [3].

  • Klimato poveikis: Dėl sąsmaukos erozijos ir jūros lygio kilimo kai kurios Diolko dalys šiuo metu yra po vandeniu, o tai kelia iššūkių tyrimams [4].

Diolko reikšmė ir palikimas

Diolkas ne tik palengvino prekybą ir karinius manevrus, bet ir tapo vienu pirmųjų infrastruktūros projektų, rodančių, kaip žmogus gali įveikti gamtos kliūtis. Šiandien jis yra ne tik archeologinis paminklas, bet ir priminimas apie senovės graikų išradingumą, padėjusį pagrindą modernioms transporto technologijoms.


Papildomi faktai:

  • Kroviniai: Be laivų, Diolku buvo gabenami marmuras, grūdai ir kitos prekės.

  • Kaina: Laivo perkėlimas galėjo kainuoti iki 10 talentų sidabro – didžiulė suma tais laikais [8].

  • Alternatyva: Nors Diolkas buvo efektyvus, kai kurie prekeiviai vis tiek rinkosi ilgesnį kelią aplink Peloponesą, vengdami perkėlimo išlaidų.


Šaltiniai:

  1. Casson, L. (1995). Ships and Seamanship in the Ancient World. Johns Hopkins University Press.
  2. Aristophanes. The Frogs (vertimas, apytiksliai 405 m. pr. m. e.).
  3. Appian. Roman History, Book IX (II a. po Kr.).
  4. Raepsaet, G. (1993). The Diolkos of Corinth. Antiquity, 67(256).
  5. Verdelis, N. M. (1957). Excavations at the Diolkos. Archaeological Reports.
  6. Lewis, M. J. T. (2001). Railways in the Greek and Roman World. Early Railways.
  7. Koutsouba, D., et al. (2024). New Findings at the Diolkos. Journal of Greek Archaeology.
  8. Finley, M. I. (1985). The Ancient Economy. University of California Press.
Įdomus pasaulis:
Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale

Remiantis: https://paranormal.lt

Pasaulio naujienas kitaip... skaitykite Paranormal Telegram, FB ir X(twitter) kanale

...kadangi jau perskaitėte šį straipsnį iki pabaigos, prašome Jus prisidėti prie šio darbo. Skaitykite „Paranormal.lt“ ir toliau, skirdami kad ir nedidelę paramos sumą. Paremti galite Paypal arba SMS. Kaip tai padaryti? Iš anksto dėkojame už paramą! Nepamirškite pasidalinti patikusiais tekstais su savo draugais ir pažįstamais.

O dabar įvertink šią naujieną, padaryk gerą darbą šiandieną + komentuok:

avatar
0
1 Paranormal • 19:19, 2025-03-17
Kaip graikai tempė laivus sausuma prieš 2500 metų? Pasidalinkite mintimis – ar Diolkas jums atrodo geležinkelio protėvis, ir ką manote apie šį inžinerinį stebuklą?
avatar

Nemokami skelbimai

Skanaus:
2020-06-04 laikas 07:28 Receptai Lašiša su žolelėmis ir karamelizuotomis citrinomis
Žuvies viršų ir apačią apdėkite likusia karamelizuota citrina ir apibarstykite nelukštentomis česnako skiltelėmis ir anyžiais, apliekite trupučiu aliejaus.

Skaityti daugiau

2018-08-25 laikas 17:45 Receptai Vaistažolių mišiniai nuo svaigulio

Svaigulys liaudies medicinoje, Vaistažolių mišiniai nuo svaigulio, liaudiški patarimai gydant ligas, kaip išgyti, netradicinė medicina, kaip gydytis vaistažolėmis, kaip gydytis uogomis, kaip gydytis vaisiais.

...

Skaityti daugiau

2020-03-28 laikas 19:59 Receptai Labai Skanu. Aštraus Pomidorų Padažo Receptas

Pradžiai nuplauk baklažanus ir pipirus, nusausink ir išdėliok ant skardos. Kepk daržoves įkaitintoje iki 250 laipsnių orkaitėje. Pipirus išimk po 30 min, o baklažanus kepk apie valandą. Tuo metu užsiimk pomidorais. Gerai juos n...

Skaityti daugiau

Taip pat skaitykite:
2025-11-24 laikas 11:20 Teismas pranešė, kad Afganistano prieglobsčio prašytojas Štutgarte vidury baltos dienos šešis kartus dūrė peiliu į jauną moterį
Prokurorai teigia, kad 27-erių metų auka buvo atsitiktinai pasirinktas brutalaus peilio užpuolimo auka, po kurio ji patyrė šešis dūrius ir ilgalaikę traumą.

Skaityti daugiau

2025-11-24 laikas 10:32 12 galingų kalėdinių magijos ritualų: meilė, pinigai, apsauga ir naujas gyvenimas
Kalėdos – galingiausias metų laikas magiškiems darbams. 12 paprastų, bet labai stiprių kalėdinių raganiškų ritualų padės paleisti senas nuoskaudas ir buvusias meiles, pritraukti naują meilę bei aistrą, padauginti pinigus ir apsaugoti namus visiems at...

Skaityti daugiau

2025-11-24 laikas 10:24 Nauja šukuosena keičia gyvenimą: kodėl moterys kerpasi prieš didelius pokyčius

Kodėl moterys prieš didelius gyvenimo pokyčius dažniausiai eina kirptis plaukų? Coco Chanel citata „Moteris, kuri kerpasi plaukus, ruošiasi keisti savo gyvenimą“ pasitvirtina šimtuose įžymybių istorijų – Twiggy, Jennifer Aniston, Rihanna ir daugel...

Skaityti daugiau

2025-11-24 laikas 10:16 Kaip išsirinkti piniginę, kuri traukia pinigus pagal Feng Shui 2025 m.

Kaip išsirinkti piniginę, kuri tikrai traukia pinigus? Pagal Feng Shui 2025 m. geriausios piniginės yra erdvios, pagamintos iš natūralios odos, rudos, juodos arba auksinės spalvos. Sužinokite, kodėl negalima laikyti pinigų mėlynoje ar žalioje pin...

Skaityti daugiau

2025-11-24 laikas 10:02 Mokslininkai įrodė: visos gyvos būtybės skleidžia nematomą šviesą – atrasta tikroji „aura“
Kanados mokslininkai 2024–2025 m. pirmą kartą istorijoje tiesiogiai išmatavo itin silpną fotonų emisiją (biofotonus), sklindančią iš gyvų pelių ir augalų. Paaiškėjo, kad gyvūnai švyti tik gyvi būdami, o augalai – stipriau patirdami stresą. Šis reiški...

Skaityti daugiau