- 30.05.2015
- 0.0 Reitingas
- 5308 Peržiūros
- Komentarai
Brodgaro žiedas (Ring of Brodgar) randasi didžiausioje Orknio salyno Meinlando saloje netoli Orknio miesto (Škotija). Šis žiedas yra siauroje sąsmaukoje tarp Steneso ir Harėjaus ežerų. Akmenų žiedo diametras yra 104 m, o pats žiedas slepia ne mažiau mįslių, nei garsusis Stounhendžas.
Šio statinio amžius niekada nebuvo nustatinėjamas, nors manoma, kad jis buvo pastatytas apie 2-2,5 tūkstančio metų pr.m.e. Kaip teigiama 1903-iais metais išleistame D.Bleko sudarytame legendų rinkinyje, šis megalitinis monumentas buvo vadinamas Saulės šventykla. Joje buvo atliekama vyriškoji (antroji) sužadėtuvių apeigų dalis. Iš viso sužadėtuvių apeigas sudarė trys dalys.
Brodgaro žiedas yra dalis senovės statinių komplekso, kurį sudaro Steneso akmenynas ir pats Brodgaro žiedas. Kaip manoma, Steneso akmenynas skirtas Mėnuliui, o Brodgaro žiedas – Saulei.
Meinlando saloje lankosi nemažai turistų, besidominčių mūsų protėvių gyvenimu ir istorija. Jie gali apžiūrėti ne tik Steneso akmenyno ir Brodgaro žiedo kompleksą, bet ir Meischau kapavietę bei daugybę piliakalnių.
Iš pradžių Brodgaro žiedą sudarė 60 akmenų, tačiau iki XX amžiaus pabaigos išliko tik 27 akmenys. Jie sustatyti apskritame vidiniame griovyje, kurio gylis siekia iki 3 m, o plotis – iki 9 m. Senovinis statinys paskutinį kartą buvo tirtas 8-ame XX amžiaus dešimtmetyje, o šio žiedo centre tyrinėjimai niekada nebuvo atliekami.
1814-ais metais Brodgaro žiede apsilankė garsus škotų rašytojas Valteris Skotas. Netrukus po šio vizito įvyko katastrofiškas kompleksui įvykis. Vietinis fermeris, suerzintas nenuslūgstančio visuomenės dėmesio akmenims, nusprendė juos demontuoti. Jo veiksmai sukėlė didelį rezonansą visuomenėje, kuri privertė įsikišti valdžią. Kažkas netgi mėgino sudeginti fermerio namus. Vėliau fermeris atsiprašė už savo veiksmus, tačiau kompleksui žala buvo padaryta didžiulė – vienas akmuo buvo nuverstas, o kitas sunaikintas. 1906-ais metais kompleksą saugoti ėmėsi valstybė. Kompleksas įtrauktas į UNESCO Pasaulinį paveldą.
Apie Saulės ir Mėnulio šventyklas išliko legenda. Jauni žmonės, nutarę susižadėti, iš pradžių apsilankydavo Mėnulio šventykloje, kur mergina prisiekdavo būti ištikima savo išrinktajam. Po to pora keliaudavo į Saulės šventyklą, kurioje tokį patį ritualą atlikdavo vaikinas. Tuomet abudu keliaudavo prie Odino akmens, kur per akmenyje esančią skylę susikabindavo rankomis ir prisiekdavo vienas kitam.
Kai jauna orkniečių pora norėdavo patvirtinti savo santykių rimtumą, jaunuoliai ateidavo prie Odino akmens ir susikabindavo rankomis per akmenyje esančią skylę. Sis ritualas buvo vadinamas Odino priesaika. Garsas apie šį akmenį buvo labai plačiai paplitęs. Pasakojama, kad XVIII amžiuje vienas vaikinas suvedžiojo merginą, tačiau vėliau atsisakė jos pačios ir kūdikio. Už tai jį labai griežtai nubaudė vietiniai vyresnieji. Netgi šventikas paklausė, kokia vyresniųjų rūstumo priežastis. Į tai jam buvo atsakyta: „Sis žmogus pasielgė labai negarbingai – jis sulaužė Odino priesaiką“.
Apie Odino priesaiką išliko keletas paminėjimų istoriniuose dokumentuose, tačiau įdomiausia istorija siejama su Orknio piratu Džonu Gou. Piratas kartą apsilankė Stromnese (antroji pagal svarbą Orknio salų gyvenvietė), kur įsimylėjo vietinio pirklio dukrą. Laikydamasi vietinių tradicijų ji nusivedė Gou prie Odino akmens, kur susižadėjo. Tačiau santuoka truko neilgai – po kelių mėnesių Gou buvo sučiuptas vienoje archipelago saloje, nugabentas į Londoną, kur jam buvo įvykdytas mirties nuosprendis. Liūdesio apimta jaunoji nukeliavo į Londoną. Ji tikėjo, kad prisilietimas prie mirusio jaunikio rankos atleis ją nuo priesaikos.
Orkniečiai tikėjo, kad vaikas, kuris dar vaikystėje pralindo per skylę Odino akmenyje, iki pat senatvės nesirgs paralyžiumi.
Iki pat akmens sunaikinimo vietiniai gyventojai, atėję prie jo, palikdavo nedideles aukas – duonos ar sūrio gabaliuką, gražų akmenėlį.
Pirmą kartą Brodgaro žiedas paminėtas 1529-ais metais. Apie šį senovinį statinį pirmasis parašė Džo Benas, keliaujantis vienuolis ar maldininkas, kurio asmenybės nepavyko nustatyti. Kai kurie mokslininkai mano, kad tai galėjo būti Džono Belendeno (Belendono) pseudonimas. Kokiu būdu ir kokio tikslo vedamas jis pateko į Orknio salyną, nėra žinoma, tačiau apie šį statinį jis pasakoja savo veikale, parašytame lotynų kalba, „Orkado salų aprašymas“: „Stenese netoli ežero stovi ieties aukščio akmenys, sudarydami pusės mylios pločio ratą“.
Pats Brodgaro pavadinimas pirmą kartą paminėtas 1563-iais metais. Sis pavadinimas paprastai kildinamas iš senovės norvegų kalbos ir reiškia „ferma ant tilto“, nors ši forma daugiau niekur šiame regione nenaudojama, tame tarpe ir Orknio salose, kurios nuo 875-ųjų iki 1472-ųjų metų priklausė Norvegijai.
Nuo XVIII amžiaus su megalitais, sprendžiant iš aprašymų, ėmė dėtis keisti dalykai: išstovėję apie 4 tūkstančius metų akmenys ėmė kristi vienas po kito:
1)1792-ais metais Brodgaro žiedą sudarė 18 akmenų, o 8 gulėjo nuvirtę ant žemės.
2)Iki 1815-ųjų metų nuvirto dar du akmenys, liko stovėti tik 16 akmenų.
3)1854-ais metais pirmą kartą detaliame žiedo aprašyme paminėti 13 stovinčių akmenų, 10 sveikų, tačiau nuvirtusių, ir 13 akmeninių plokščių, kurių išliko tik fragmentai.
Nuo 2001-ųjų metų Steneso iškyšulio ir Brodgaro žiedo archeologinių tyrimų ataskaitos publikuojamos internete. 2009- ais metais kasinėjimų metu buvo aptiktas ritualinis statinys, kurį landūs žurnalistai iš karto pavadino neolito laikų bažnyčia.
Komplekso internetiniame puslapyje archeologai nepasakoja apie barbariškus kasinėjimus, kuriuos jų kolegos atliko dar XIX amžiuje, o vėliau, kai apie šią vietą tapo plačiai žinoma, kasinėjimus pratęsė vietiniai fermeriai ar atvykę senienų ieškotojai.
Pats mažiausias iš žiedą supančių piliakalnių yra Pietų Nou piliakalnis, kurio aukštis ir plotis siekia po 1,8 m. Sis piliakalnis buvo išplėštas dar XIX amžiuje, tačiau kas ir kokiu tikslu atliko kasinėjimus, kas buvo iškasta ir kur visa tai nukeliavo – nežinoma, nes jokių dokumentų apie to meto kasinėjimus nėra.
Praėjus 1-1,5 tūkstančio metų po Steneso akmenyno pastatymo, netoliese buvo pastatytas dar vienas nepaprastas statinys, didesnis už Steneso akmenyną, – Brodgaro žiedas. Mokslininkai kol kas negali pasakyti, ar šį kompleksą pastatė Steneso akmenyno statybininkų palikuonys, ar tai buvo kitos gentys, kokia šio statinio paskirtis. Galima tik pastebėti tam tikrus panašumus tarp abiejų statinių. Brodgaro žiedas, skirtingai nei netaisyklingos elipsės formos Steneso akmenynas, yra beveik taisyklingos apvalios formos.
Užrašas šalia turistams įrengto apžvalgos tako skelbia, kad 1980 m. birželio 5 d. vieną Brodgaro žiedo akmenį sunaikino žaibas. Gali būti, kad tokie atvejai vyko ir anksčiau.
Brodgaro žiedo akmenys yra mažesni nei Steneso – nuo 2,1 iki 4,7 m aukščio. J Brodgaro žiedą yra padaryti du įėjimai – 1 m pločio pietryčiuose ir 3,4 m pločio šiaurės rytuose.
Aplink uolienoje iškasto griovio, kurio ilgis yra 380 m, o plotis – 7 m ir kurį dalinai archeologai ištyrė 1973-ais ir 2008- ais metais, šiandien nėra žemių kauburio, todėl yra mokslininkų, kurie abejoja, kad Brodgaro žiedas yra kulto statinys. Kiti mokslininkai su tuo nesutinka, teigdami, kad, atsižvelgiant į tai, jog šalia Meischau kapavietės ir Steneso akmenyno žemių kauburiai yra, toks kauburys turėjo būti ir aplink Brodgaro žiedą. Taip pat manoma, kad įvairių ceremonijų ir ritualų atlikimui jis buvo tiesiog būtinas, todėl, greičiausiai, buvo ir šioje vietoje, atskirdamas šventą vietą nuo supančios aplinkos. Dar daugiau – 2007-ais metais mokslininkai aptiko dvigubą žemių kauburį, kuris, manoma, ėjo per visą Steneso iškyšulį ir apjuosė visą neolito laikų kompleksą, o ne vien tik Brodgaro žiedą.
Griovys aplink Brodgaro žiedą šiandien nėra toks gilus, koks buvo, pastačius kompleksą, kada jo gylis siekė 3 m. Iškasti tokį griovį uolienoje reikia 80 000 darbo valandų, t.y. 80 žmonių turi dirbti 100 dienų po 10 valandų per dieną. Megalitams sustatyti reikėjo dar daugiau laiko. Vienintelis dalykas, apie kurį galima tiksliai pasakyti – tokį darbą galėjo atlikti tik didelis žmonių būrys, kurie dirbo ilgai, sunkiai ir labai koordinuotai. Visa tai liudija, kad komplekso statybos metu šioje vietoje gyveno gerai organizuota bendruomenė.
Akmeninės plokštės buvo kasamos įvairiose vietose, pavyzdžiui, iš Vestfioldo kalvos Sandvike. Aplink Steneso akmenyną aptikta daugybė piliakalnių. Daugelyje jų įrengtos laidojimo vietos, tačiau šie piliakalniai dar nėra ištirti. Tiesa, tai galima taikyti tik šiuolaikiniams archeologams. Kasinėjimai parodė, kad Meischau kapavietėje prieš keletą amžių šeimininkavo vikingai, kurie išplėšė, sulaužė viską, ką galėjo, ir savo užrašais aprašinėjo kapavietės sienas.
Tuo metu, kai buvo statomas Brodgaro žiedas, Steneso ežero dar nebuvo – jis tuometinės pelkės vietoje atsirado apie 1,5 tūkstančio metų pr.m.e. Kai kurių mokslininkų iškelta hipotezė, kad akmenys į kompleksą buvo atplukdyti, pasirodė besanti klaidinga. Galima tik įsivaizduoti, kad jų transportavimui buvo panaudotos įvairios virvių sistemos bei rąstai, nors tai irgi sunku įrodyti, nes šiose apylinkėse medžių augo mažai netgi tuo metu, kai klimatas buvo žymiai švelnesnis, nei dabartinis.
Apie tikslus, kuriuos sau kėlė Steneso akmenyno ir Brodgaro žiedo statytojai, mes galime kalbėti tik apytiksliai. Tuo mes radikaliai skiriamės nuo vikingų, kurie buvo įsitikinę, kad megalitai buvo pastatyti jų dievams ir didvyriams milžinams pagerbti. Šią teoriją vikingai stengėsi skleisti įvairių formų menu, kuris iki šiol stebina savo įvairialype fantazija ir atlikimo tobulumu.
Yra keletas teorijų, kurių šiandien laikosi archeologai, kalbėdami apie megalitų statybas:
1) Profesorius Aleksandras Tomas neigia XIX amžiuje mokslininkų priimtą koncepciją, kad Steneso ir Brodgaro megalitai yra Mėnulio ir Saulės šventyklos, ir teigia, kad šie statiniai buvo pirmosiomis astronominėmis observatorijomis.
2) Mančesterio universiteto daktaras Kolinas Ričardsas teigia, kad ne patys statiniai, o megalitų statymo procesas turėjo ritualinę reikšmę.
3) Dauguma mokslininkų mano, kad šie statiniai – tai protėvių garbinimas. Kai kurie netgi teigia, kad ėjimas nuo Steneso akmenyno iki Brodgaro žiedo simbolizuoja gyvenimo kelią nuo gimimo iki mirties. Dar kiti mokslininkai teigia, kad akmenys buvo pastatyti garsių protėvių, gyvenusių šiose apylinkėse, garbei. Tokiu būdu megalitų statytojai tarsi patvirtino kitoms bendruomenėms savo teisę į šioje vietoje esančią žemę.
4) Profesorius Aubris Berlas laikosi nuomonės, kad megalitų kompleksai buvo tos vietos, kuriose vykdavo žmonių susirinkimai socialiniams ir religiniams klausimams spręsti.
...kadangi jau perskaitėte šį straipsnį iki pabaigos, prašome Jus prisidėti prie šio darbo. Skaitykite „Paranormal.lt“ ir toliau, skirdami kad ir nedidelę paramos sumą. Paremti galite Paypal arba SMS. Kaip tai padaryti? Iš anksto dėkojame už paramą! Nepamirškite pasidalinti patikusiais tekstais su savo draugais ir pažįstamais.
Susijusios naujienos:
Komentarai su keiksmažodžiais bus šalinami automatiškai, be atsiprašymo.
Skaityti daugiau
Skaityti daugiau